In opgeblazen hipsterproza gaf fietsenfirma VanMoof torenhoog op over de eigen dienstverlening. Maar nu de nood aan de man komt, blijkt de ‘peace of mind’-service een pijnlijk holle kreet. Zelfs klanten die al hebben betaald maar nog geen fiets hebben ontvangen, krijgen hun geld niet terug. Ze kloppen bij de politie aan om wegens diefstal aangifte te doen tegen VanMoof.
Website failliet VanMoof doet nog steeds beloftes
Op vanmoof.com geven de FAQ nog antwoorden alsof er niets aan de hand is. Ja, zowel de VanMoof S5 als de A5 zijn voorzien van een verwijderbare telefoonhouder. Je kunt je telefoon dus aan de ebike bevestigen. Fiets repareren of accu-onderhoud is ook geen punt. Zoek gewoon naar een ‘Service Hub’ of ‘Certified Workshop’ bij jou in de buurt. Ver van je af? Stay tuned. ‘Binnenkort openen we meer servicelocaties over de hele wereld’.
Failliet VanMoof wilde de Apple onder de fietsenbouwers zijn
Het gezwollen hipsterproza op vanmoof.com contrasteert scherp met de verhalen die inmiddels op diverse reviewsites te lezen zijn over de onderneming die zo graag de Apple onder de fietsenbouwers wilde zijn. Daar worden de merendeels positieve klantervaringen overschaduwd door foeterende klaagzangen die je doorgaans alleen voor een toeslagenbalie of in een Schipholrij kunt horen. In die berichtenstroom kom je geen letter Engelstalige poeha tegen, ronde Hollandse drieletterwoorden des te meer.
VanMoof ging failliet met vergeefs piepende remmen
Bedrijven kunnen op allerlei manieren failliet gaan. Tijdig, met oog voor klanten, leveranciers en medewerkers. Of met vergeefs piepende remmen en een grote klap. De directie van VanMoof, dat in 2009 werd opgericht door twee industrieel ontwerpers, de broers Taco en Ties Carlier, koos voor het laatste scenario. De peperdure fietsen waren zo gewild dat problemen rond levering en reparatie te lang te weinig aandacht kregen. Tot het eind toe werd getracht om met financiers tot overeenstemming te komen. Toen dat niet lukte, stortte de boel in elkaar. Op 18 juli werd VanMoof door de Amsterdamse rechtbank failliet verklaard.
‘Peace of Mind services’ van VanMoof blijkt holle frase
De abrupte val waarmee VanMoof de afgrond intuimelde, is diametraal tegenovergesteld aan de in de afgelopen veertien jaar zo zorgvuldig opgebouwde reputatie van elegantie en perfectie. In het VanMoofjargon waren dienstverlening en garantie ordinaire woorden. In plaats daarvan werden klanten getrakteerd op ‘Peace of Mind services’, oftewel vijfsterrenservice die de klant nog geen rimpeltje in voorhoofd zou bezorgen. In de woorden van VanMoofs copywriter: ‘We’ll always have your back, wherever you ride.’
Klanten willen aangifte doen tegen
In de barre praktijk van het bankroet blijkt er nergens een ruggensteuntje te vinden. VanMoof stuurt zijn klanten het bos in op een manier die zelfs de NS zich niet meer durft te permitteren. Sommigen van hen waren een paar dagen geleden zo boos dat ze zich voor het haastig gesloten VanMoof-pand in Amsterdam verzamelden. De wanhoop nabij probeerden ze hun ter reparatie afgegeven fiets terug te krijgen; anderen vreesden dat ze duizenden euro’s hadden aanbetaald voor een fiets die nooit meer zou worden geleverd. De politie meldde gisteren dat ze werd overstelpt door gedupeerden die wegens diefstal aangifte wilden doen tegen VanMoof. In een verklaring wees de politie de boze VanMoof-klanten erop dat aangifte doen geen zin heeft omdat een faillissement een civiele en geen strafrechtelijke aangelegenheid betreft: ‘Aangiften, meldingen en vragen worden daarom niet in behandeling genomen.’ Maar gelukkig staan de FAQ nog online op vanmoof.com. De copywriter nipt vermoedelijk nog ergens aan een mocha frappucino met havermelk. Het is er nog niet aan toegekomen om de antwoorden te updaten.