Het Duitse e-bikemerk Advanced Bikes GmbH is failliet. Het jonge bedrijf, opgericht in 2011, had grote ambities op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Zo stond het bekend om zijn circulaire fietsframes en wilde het tegen 2025 zelfs het eerste volledig klimaatneutrale e-bikemerk worden. Die droom lijkt voorlopig onbereikbaar, mede door de grote problemen in de Duitse fietsmarkt. Toch is er hoop op een doorstart, met name vanuit Nederland.
Duitse e-bikemarkt in vrije val
De val van Advanced Bikes staat niet op zichzelf. De Duitse e-bikemarkt kampt al langer met tegenvallende verkoopcijfers. Advanced besloot in 2023 de productie volledig naar Duitsland te verplaatsen, nadat het eerder fietsen in Azië liet produceren. Hiervoor werd een nieuwe fabriek in Rieste gebouwd, met een capaciteit van 100.000 fietsen per jaar. Dit bleek een zware gok: tegenvallende verkopen zorgden voor enorme voorraden, en de kosten van de nieuwe fabriek werden onhoudbaar.
De coronacrisis speelde hierbij een sleutelrol. Waar de vraag naar e-bikes tijdens de pandemie piekte, daalde deze daarna in de Duitstalige markten. Veel producenten, waaronder Advanced Bikes, bleven zitten met overtollige voorraden en hoge vaste lasten. De combinatie van deze factoren bleek fataal.
Nederlandse importeur blijft optimistisch
Ondanks het faillissement van de fabrikant verwacht de Nederlandse importeur Ebike Factory dat de gevolgen voor de Benelux beperkt blijven. “Onze verkoopresultaten in Nederland en België zijn uitstekend,” zegt Ronald Breeman, directeur van Ebike Factory. “We kunnen bestaande orders gewoon uitleveren en blijven marketingactiviteiten voortzetten.” De importeur heeft vertrouwen in een doorstart en benadrukt dat dealers geen hinder zullen ondervinden. “Wij blijven onze verantwoordelijkheid nemen, ook voor garantieclaims, en bieden extra aantrekkelijke inkoopvoorwaarden aan.”
Ook Nederlands e-bikemarkt heeft het zwaar
Advanced Bikes is niet het enige e-bikemerk dat het moeilijk heeft. In Nederland gingen eerder al VanMoof, Stella Fietsen, Qwic, en Huyser failliet. Deze ontwikkelingen laten zien dat de e-bikesector, ondanks de populariteit van elektrische fietsen, worstelt met structurele uitdagingen. Hoge productiekosten, veranderende consumentenvraag en overambitieuze expansies zorgen voor druk op bedrijven, zowel in Nederland als in Duitsland.
Toekomstperspectief
De fabriek van Advanced Bikes in Rieste met zijn moderne productiemethoden, wordt gezien als een belangrijke troef voor een eventuele doorstart. Bovendien blijft de vraag naar duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen wereldwijd groeien. Mocht het merk weer opstaan, dan zou dit kunnen bijdragen aan het herstel van de Duitse e-bikemarkt. Voorlopig blijven Nederlandse dealers vertrouwen houden in een positief vervolg.