Elektrische auto’s zijn niet aan te slepen maar met de elektrische tractor loopt het zo’n vaart nog niet. H2Trac, een Arnhems bedrijf dat pionierde met trekkers met elektrische en waterstofaandrijving, is failliet verklaard. Moederbedrijf E-ox is eveneens ter ziele.
Hoe kan fabrikant e-tractor in deze tijd failliet gaan?
Bouwers en boeren mogen geen kruimeltje stikstof meer uitstoten. Dieselmotor eruit, elektromotor erin, luidt het devies. Maar gek genoeg vindt een tractor waarmee boeren en bouwers hun uitstoot kunnen verminderen, geen aftrek. Voor de leek die er van een afstandje naar kijkt, zijn het rare tijden. Hoe is het mogelijk dat een e-tractor fabrikant failliet gaat in tijden waarin de halve wereld schreeuwt om hun machines?
Hef e-tractor met smartphone bedienen
Aan de trekker zelf kan het niet liggen. Vakblad Boerderij onderwierp de hybride EOX175 aan een strenge gebruikerstest. Conclusie? Het is een gekke gewaarwording, het gezoem van de elektromotoren, maar de ruim zevenduizend kilo zware tractor doet zijn werk. En, heel bijzonder, de hef is te bedienen met je smartphone en de trekker kan een pirouette draaien, aldus de recensent. Nadelen: de aanschafprijs ligt een stuk hoger dan de fossiele alternatieven en de EOX moet zich nog in de boerenpraktijk bewijzen.
Drassige suikerbietenakkers
Maar zover komt het niet. De dit voorjaar gepubliceerde veelbelovende review ten spijt, is H2Trac alweer failliet voordat de machines op drassige suikerbietenakkers en gortdroge maïsvelden hun ware capaciteiten hebben kunnen demonstreren. H2Trac ontstond in 2020 als doorstart van Mtt-Tractor bv. Deze bv richtte zich op de ontwikkeling van de MultiToolTrac, een hybride werktuigendrager die op verschillende manieren kon worden ingezet.
Investeerder trok stekker uit Arnhemse e-traktorpionier
Zowel Mtt-Tractor als H2Trac werden geleid door de broers Paul en Peter-Jan van Ham. Op papier lijkt het een sterke braintrust: Paul is gespecialiseerd in agrotechniek, Peter-Jan in financiën. Aan ambities ontbreekt het evenmin: het duo wil de trekker van toekomst bouwen. Duurzaam. Zo sterk als een os. Op waterstof. Maar in real life blijven de daden van tweetal vooralsnog achter bij hun dromen. Tegenover Boerderij verklaarde Peter-Jan van Ham dat het faillissement van H2Trac onvermijdelijk werd omdat de investeringsmaatschappij de stekker eruit trok. Wellicht biedt een volgende doorstart weer nieuwe kansen.