De Japanse autofabrikant Nissan verkeert in zwaar weer en balanceert op het randje van een financiële afgrond. Terwijl Renault zijn aandeel in het noodlijdende bedrijf afbouwt, klinkt de roep om een nieuwe langetermijnaandeelhouder steeds luider. Volgens ingewijden heeft Nissan slechts twaalf tot veertien maanden om een faillissement af te wenden.
Aftakelende alliantie met Renault
De alliantie tussen Nissan en Renault, ooit een van de meest succesvolle samenwerkingen in de auto-industrie, lijkt zijn houdbaarheidsdatum te hebben bereikt. In 1999 redde Renault het Japanse bedrijf van de financiële ondergang door een aanzienlijk belang te verwerven. Dat aandeel, dat ooit 43 procent bedroeg, is inmiddels teruggebracht tot 36 procent en wordt de komende jaren verder afgebouwd naar 15 procent. Deze stap maakt deel uit van Renaults strategische focus op de ontwikkeling van eigen elektrische voertuigen, maar laat Nissan achter met een destabiliserende aandelenstructuur.
Verouderde modellen en dalende verkopen
De problemen bij Nissan worden verergerd door tegenvallende verkoopcijfers in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten en China. Het merk kampt met een verouderd modellenaanbod dat nauwelijks meer consumenten weet te trekken. Auto’s zoals de Micra missen hun oude aantrekkingskracht, terwijl de veelbelovende elektrische Nissan Ariya niet aanslaat bij kopers. Tegelijkertijd drukken stijgende kosten en een teruglopende productie van bijna 20 procent zwaar op de winst, die recent kelderde naar een verlies van 9,3 miljard yen (circa 60 miljoen euro).
Zoektocht naar investeerders en nieuwe partners
Om te overleven, zoekt Nissan dringend naar een stabiele investeerder, zoals een bank of verzekeraar, om het gat dat Renault achterlaat op te vullen. Er zijn zelfs geruchten dat rivaal Honda een meerderheidsbelang in het bedrijf zou kunnen nemen. Daarnaast wordt er gewerkt aan een samenwerking met Honda voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische voertuigen. Maar zolang deze partnerschappen nog in de kinderschoenen staan, blijft de financiële druk onverminderd hoog. Een hooggeplaatste functionaris waarschuwde: “We hebben twaalf tot veertien maanden om het tij te keren. Dat wordt een zware klus.”
Breder crisisbeeld in de auto-industrie
Nissan is echter niet de enige speler die worstelt. Tesla’s CEO Elon Musk waarschuwde onlangs via X (voorheen Twitter) dat veel autofabrikanten het niet zullen redden. Jaguar heeft bijvoorbeeld besloten bijna zijn gehele modellenlijn in 2025 te schrappen, op één SUV na. Ook Stellantis, het moederbedrijf van merken als Jeep en Fiat, kampt met kwaliteitsproblemen en dalende winsten. In Duitsland voelen traditionele autobouwers de hete adem van snelgroeiende Chinese concurrenten in hun nek.