Het is op de valreep toch nog gelukt om een doorstart te realiseren voor Lightyear, de zonneauto-startup uit Helmond. Kort voor de deadline bracht een groep investeerders acht miljoen euro bij elkaar om het bedrijf in een nieuwe structuur door de opstartfase heen te loodsen. Doel is om binnen anderhalf jaar een showmodel van de Lightyear 2 te kunnen presenteren.
Succesvolle collectie voor doorstart Lightyear
Geld was niet eens het grootste probleem voor investeerder Arnoud Aalbersberg. In de groep van 225 durfkapitalisten die al tachtig miljoen in Lightyear hadden gestoken, ging hij met succes met de pet rond. Binnen korte tijd collecteerde hij acht miljoen euro bij elkaar die is benodigd om het bedrijf op een nieuwe leest te schoeien. Maar dat was nog niet genoeg. Om de doorstart daadwerkelijk te kunnen realiseren waren – uiteraard – ook de intellectuele eigendomsrechten van Lightyear vereist. En die had het bedrijf als onderpand weggegeven aan investeerders die de zonneauto-startup een paar jaar geleden van startkapitaal hadden voorzien.
IP-rechten Lightyear hindernis bij doorstart
Deze groep bestaat onder meer uit uitvaartverzekeraar Dela, investeringsfonds BOM Brabant Ventures en SHV, het investeringsfonds van de familie Fentener-Van Vlissingen dat in 2021 twintig miljoen in de zonne-autobelofte stak. De gesprekken tussen dit consortium en de groep van Arnoud Aalbersberg die de doorstart wilde financieren hebben tenslotte toch tot resultaat geleid. ‘Vrijdag leek de sfeer nog grimmig, maar we hebben elkaar goed in de ogen gekeken,’ vertelt Aalbersberg tegen Quote. ‘De merknaam, het intellectueel eigendom, de mock-ups; alles wat we nodig hebben, hebben we nu in handen.'
Nog één miljard nodig voor massaproductie Lightyear 2
Het verse kapitaal stelt Lightyear in staat om cruciale medewerkers te behouden en weer vooruit te kijken. Het doel is gericht op de massaproductie van de Lightyear 2, de ‘betaalbare’ zonne-auto met een bereik van achthonderd kilometer. Voor dit model bestaat grote belangstelling. Het demonstratiemodel van deze auto moet binnen anderhalf jaar klaar zijn. Voordat deze auto in een hoog volume de fabriek uit kan rollen is nog veel meer geld nodig. 45 miljoen voor een tweede investeringsronde en maar liefst een miljard voor de derde fase waarin de productie opstart. Sommige analisten betwijfelen of dit allemaal gaat lukken.
‘Doorstart Lightyear kansloos’
Volgens Peter Paul Keizer, een voormalig engineer bij VDL Nedcar, rijdt Lightyear met deze doorstart een doodlopend steegje in. In een kritische bijdrage op de site automotive-online.nl maakt hij niets ontziend gehakt van de plannen van de nieuwe investeerders. ‘De automotive is geen business voor beginners of dromers,’ aldus Keizer. ‘Dat de ‘2’ er komt, lijkt mij een illusie.’ Hij geeft Lightyear alleen een kans wanneer er een sterke partner uit de automotive industrie wordt gevonden. Lightyear werd in 2016 opgericht door Arjo van der Ham, Koen van Ham, Lex Hoefsloot, Martijn Lammers en Qurein Biewenga, een team van voormalige studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Hiervoor hadden ze samen als studenten namens de TU/e vier keer de World Solar Challenge in Australië gewonnen.