De kansen op de introductie van een Hollandse Tesla zijn nog niet helemaal verkeken. Lightyear, de innovatieve zonneauto-startup uit Brabant, ging een paar weken terug failliet maar curator Reinoud van Oeijen is optimistisch gestemd over een doorstart.
Voorlichtingsbijeenkomsten voor personeel Lightyear
Vandaag en morgen organiseert het UWV voorlichtingsbijeenkomsten voor het personeel van de Helmondse producent van zonne-energieauto’s. De circa 650 medewerkers hebben dringend behoefte aan duidelijkheid omtrent hun nabije toekomst. Sommigen van hen zijn speciaal voor Lightyear uit landen buiten de EU naar Brabant verhuisd. Hun verblijfsvergunning is verbonden aan hun baan. Samen de vakbonden, gemeenten en werkgevers heeft het UWV een regionaal mobiliteitsteam opgetuigd om alle medewerkers zo goed mogelijk te informeren.
Faillissement Lightyear werd gebracht als strategische zet
Atlas Technologies, de werkmaatschappij waar de productie van de Lightyear 0 in is ondergebracht, ging eind januari onverwacht failliet. Aanvankelijk werd het faillissement naar buiten toe gecommuniceerd als een uitgekiende strategische move: een vervelende maar onvermijdelijke halteplaats op weg naar het succes van het massamodel, de betaalbare Lightyear 2. Maar vorige week maakte curator Reinoud van Oeijen van Holla Legal een ruw eind aan dit sprookje. Het ene model was helemaal niet zo strikt gescheiden te zien van het andere, verklaarde hij. ‘Het hele Lightyear-concept zat in de bv die nu failliet verklaard is, daar valt ook de ontwikkeling van de 2 onder.’
‘Een miljard euro nodig voor productie Lightyear 2’
Of het met de aard van het beestje te maken heeft, zal nog moeten blijken maar feit is dat Van Oeijen de zaken voor Lightyear inmiddels een stuk zonniger inziet. Hij is in gesprek geraakt met verschillende overnamekandidaten die ‘nu bezig zijn hun huiswerk te maken’. Omdat sommige medewerkers al bezig zijn elders te solliciteren, is er haast geboden. ‘Ik heb goede hoop. We willen snel duidelijkheid geven aan de medewerkers,’ aldus Van Oeijen. De voormalige cfo van Lightyear, Laurens Weers, schat dat er minimaal een miljard euro nodig is om de Lightyear 2, waarvoor al duizenden bestellingen binnen zijn, in hoog volume te gaan produceren.