Wat vorige week nog luchtig werd gebracht als een pijnlijk maar noodzakelijk tikje op weg naar volwassenwording, is deze week een mogelijk fatale klap geworden. Het faillissement van de bv die zonne-energieauto Lightyear O fabriceert, kan ook de verdere ontwikkeling en productie van het nieuwe model, de Lightyear 2, raken, waarschuwt de curator.
Faillissement Lightyear was meer dan een groeistuip
Waar menig directeur bij een toelichting op een faillissement een asgrauw gezicht trekt en een begrafenisstem opzet, lukte het Lightyear-ceo Lex Hoefsmit vorige week om deze jobstijding wel heel onderkoeld te presenteren. Nee, er was helemaal geen sprake van einde oefening, aldus de jonge dertiger in de media, het faillissement van Atlas Technologies, de werkmaatschappij waar de productie van de Lightyear 0 in is ondergebracht, was niet meer dan een noodzakelijke tussenstap, zeg maar een gecalculeerde groeistuip. ’Om onze visie veilig te stellen, hebben we moeten besluiten om onze focus en middelen volledig te verleggen naar Lightyear 2,’ heette het in een verklaring.
‘Ook ontwikkeling Lightyear 2 in failliete boedel’
En met díe langeafstandszonneauto was niets mis, zo werd ons verzekerd. Van dat consumentenmodel waren immers al duizenden exemplaren besteld. Nog maar twee weken geleden liet Lightyear weten dat leasebedrijf Arval zich aan de afname van tienduizend exemplaren had gecommitteerd. Inmiddels blijkt die voorstelling van zaken toch iets te zonnig. Volgens curator Reinoud van Oeijen van Holla Legal is het ene model helemaal niet zo strikt gescheiden te zien van het andere: ‘Het hele Lightyear-concept zat in de bv die nu failliet verklaard is, daar valt ook de ontwikkeling van de 2 onder.’
Blaast VDL ‘de Hollandse Tesla’ nieuw leven in?
En daarmee staat een van de meest besproken Nederlandse start-ups van de laatste jaren alsnog op instorten. Van Oeijen is momenteel druk in de weer om de doorstartmogelijkheden van Lightyear te onderzoeken. Een van voornaamste kandidaten is het Eindhovense industrieconglomeraat VDL, eigenaar van Nedcar. Omdat BMW zich eind 2023 terugtrekt uit Zuid-Limburgse fabriek waar momenteel Mini’s worden gemaakt, is VDL in theorie de ideale partner om ‘de Hollandse Tesla’ nieuw leven in te blazen.