Kool Transport uit Vianen heeft faillissement aangevraagd omdat de directie met de dood zou worden bedreigd. Niet door een boze klant of een doorgeslagen terrorist maar door ‘raddraaiers’ onder het eigen personeel. De chauffeurs van Kool vinden dat hun baas er een potje van heeft gemaakt. ‘Een mooi transportbedrijf is in zes maanden tijd helemaal naar de klote geholpen.
Kool Transport: unicum in de Nederlandse faillissementsgeschiedenis
Normaal wordt een faillissement aangevraagd wegens wanbetaling of omdat de bank er geen vertrouwen meer in heeft en de kredietplug eruit trekt. Maar bij Kool Transport uit Vianen is iets heel anders aan de hand. Daar zegt de directie het faillissement aan te vragen omdat de zij zou worden bedreigd door boze chauffeurs. Voor zover nu bekend zou het een unicum in de Nederlandse faillissementsgeschiedenis zijn dat een bedrijf op de fles gaat omdat personeelsleden het mes op de keel van de baas zet. Maar of het allemaal echt zo gegaan is?
Kool Transport staat bekend als betrouwbaar familiebedrijf
Feit is dat veel chauffeurs van Kool Transport kwaad zijn. Zij stellen in de media dat Kool is ‘leeggetrokken en bewust om zeep is geholpen’. De aantijgingen over doodsbedreigingen staan volgens hen ‘vol met leugens’. De problemen zouden zijn ontstaan nadat Marcel Kool in april vorig jaar zijn onderneming verkocht aan de FST Group. Met pijn in het hart: Kool Transport is een als degelijk en betrouwbaar bekendstaand familiebedrijf dat al in 1912 werd opgericht door Marcels grootvader Hendrik Kool.
Chauffeurs Kool Transport moesten zelf tol betalen
Er stond dit keer echter geen opvolger te popelen en bovendien eisten klanten steeds meer verschillende diensten die beter konden worden geleverd een grotere logistieke partij zoals de FST Group. Maar dat viel tegen. Ze mochten dan groter zijn, van een paar basale dingen had de FST Group geen kaas gegeten, aldus de boze personeelsleden. Lonen werden ineens te laat betaald, soms was de dieselvoorraad op en chauffeurs stonden vast in het buitenland omdat de tolkastjes blokkeerden: om toch naar huis te kunnen gaan, moesten ze zelf de tol betalen.
Chauffeurs Kool Transport schakelden vakbond in
Aan chauffeurs die bij directeur Gert Bras verhaal kwamen halen, werd gevraagd de moed erin te houden. Een aantal van hen nam daar geen genoegen mee en meldde zich bij de vakbond voor het beroepsgoederenvervoer, de Stichting VNB waarin FNV en CNV beide vertegenwoordigd zijn. ‘We hebben al in een vroeg stadium veel meldingen van de onrust binnengekregen,’ bevestigt Svenja de Groot van de vakbond. De problemen hielden echter aan. Chauffeurs meldden zich ziek, verhalen over de onrust verspreidden zich in de branche.
Kool Transport is ‘helemaal naar de klote geholpen’
Op 13 december vorig jaar werd FST Logistics failliet verklaard. Het duurde enkele weken voordat dit nieuws doordrong: kort voor het faillissement was FST van naam veranderd zodat de onderneming als Transport Employment Agency in het faillissementsregister werd bijgeschreven. ‘Een mooi transportbedrijf is in zes maanden tijd helemaal naar de klote geholpen,’ aldus een chauffeur in niet mis te verstane bewoordingen. Directeur Gert Bras wast zijn handen in onschuld. Voorschotten en lonen werden altijd keurig betaald, zegt hij. ‘Maar tegen dit soort roddelpraat en achterklap kun je je nou eenmaal niet verdedigen.’
‘Plannen om de directie dood te schieten’
Een paar dagen geleden legde Bras per brief aan zijn personeelsleden uit hoe het allemaal zover heeft kunnen komen. Transport-Online.nl heeft de teksten ingezien. Volgens de populaire chaufferssite schrijft Bras dat hij door de politie is gewaarschuwd dat ‘mensen plannen hebben om de directie dood te schieten. (…) Het is gewoon tè bizar voor woorden.’ Zijn huis zou onder verscherpte surveillance staan. Volgens Bras er voor de onderneming ‘helaas geen andere mogelijkheid dan dat een faillissement of surseance moet worden aangevraagd. We zijn door de ‘ziekmeldingen’ van enkele raddraaiers gewoon niet meer in staat om nog fatsoenlijk als bedrijf te kunnen functioneren.’