Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Speelde beroepscommissaris Frans Cremers dubbelspel bij faillissement Imtech?

Door:
Henk Hanssen
  |  26 augustus 2015
De beroepscommissaris, wordt hij genoemd. Waar de meeste commissarissen hun toezichthoudende rol als bijbaan uitoefenen, zijn commissariaten voor Frans Cremers een fulltime bezigheid. Enig probleem: overal vingers in de pap hebben vereist een haast onmenselijk vermogen tot discretie. Speelde Cremers dubbelspel bij de overname van Imtech Marine?

Vergrootglas

Het is nog te vroeg om een definitieve reconstructie te maken van de stormachtige weken waarin installatiebedrijf Imtech ten onder ging. Vaststaat wel dat bedrijfsbiografen een fijn geslepen vergrootglas zullen leggen op de manier waarop investeringsmaatschappij Parcom kans zag om, samen met Pon Holdings, Imtech-dochter Marine over te nemen. Op dezelfde dag waarop Koninklijke Imtech uitstel van betaling aanvroeg, 11 augustus, maakten Parcom en Pon bekend dat zij Marine wilden inlijven. ‘Ze hebben een persbericht uitgebracht, dat zal niet voor niets zijn,’ hield Imtech-topman Gerard van Aalst zich in De Telegraaf van de domme. Voor een gedegen due diligence-onderzoek was geen gelegenheid: hoe wisten de investeerders op dat moment al dat Imtech Marine hun geld waard was?

Hollands Glorie

Imtech Marine was een bedrijfsonderdeel dat tot diep in zijn vezels Hollands Glorie uitademde. Scheveningen, Soerabaya, Singapore… wie door het in 2010 uitgegeven jubileumboek van Imtech bladert, waant zich terug in de jongensjaren van Jan de Hartog. In 1916 door een groep reders onder de naam Radio Holland opgericht als communicatiespecialist tussen koopvaardijschepen en de wal, groeide het bedrijf uit tot een internationale marktleider in de maritieme industrie die schepen uitrustte met een scala van technologisch geavanceerde services. Van louter communicatie breidde de dienstverlening van de ‘high technology service company’ zich uit tot slimme oplossingen rond automatisering, navigatie en aandrijvingssystemen. Het Rotterdamse Nedlloyd, dat in 1988 nog volledig eigendom verwierf, stootte het bedrijf in 1991 af omdat het niet langer tot de kernactiviteiten van het transportconcern behoorde. Een meerderheid van het aandelenpakket belandde in handen van ABN Amro. Begin 2006 werd Imtech voor 47 miljoen euro eigenaar van de Radio Holland Group. Het onderdeel werd herdoopt tot Imtech Marine, al bleef de oude naam, zeker internationaal, gehandhaafd.

Parel in roestende kroon van Imtech

Met zestig vestigingen langs alle mondiale scheepvaartroutes en met klanten als Damen Shipyards, de Deense rederijgigant Maersk en de Duitse passagiers- en cruisebotenbouwer Meyer Werft was de groep een parel in de roestende Imtech-kroon. In 2007 behaalde de dochter een omzet van 212 miljoen euro, uit het jaarverslag dat Imtech over 2014 uitbracht blijkt dat die  cijfers binnen zeven jaar ruimschoots verdubbelden tot 477 miljoen euro, goed voor twaalf procent van het totaal van Imtech. Het zijn getallen die tot de verbeelding spreken. Niettemin wilden de investeerders die een overname van Radio Holland voorbereidden verder kunnen kijken dan de glanzende pagina’s van de verplichte rapportage. Hoe zelfstandig opereerde dit bedrijfsonderdeel? En: lagen er geen lijken in de kast?

Dubbele pet

Rond deze kwestie lag voor Frans Cremers een prachtige gelegenheid zijn klanten te tonen waarom hij als supercommissaris te boek staat. Grossierend in commissariaten van onder meer Vopak, Schiphol, Rodamco en SBM Offshore, voerde de oud-VNU topman in december 2014 voor de vierde keer achtereen de Management Scope Commissarissen Top-100 aan. Toevallig was hij ook zowel lid van de RvC van Parcom Capital als voorzitter van de RvC van Koninklijke Imtech. Of hij met deze dubbele pet op zelf heeft deelgenomen aan de gesprekken over een take-over is niet bekend, zeker is wel dat hij over precies die informatie beschikte die voor zijn collega’s van Parcom cruciaal was in de koortsachtige dagen waarop zij samen met de directie van Pon een beslissing moesten nemen. Tegen De Volkskrant zei Cremers onlangs dat hij ‘geen enkele betrokkenheid’ bij de overname had gehad: ‘Ik heb me aan beide kanten, Imtech en Parcom, verschoond.’ Bewijs voor zijn bemoeienis, is er (nog) niet maar zodra de stofwolken rond het ingestorte Imtech zijn opgetrokken, kan er een genuanceerder beeld van Cremers’ handelwijze oprijzen. Immers, ‘de waarheid is de dochter van de tijd,’ zoals schrijfster Annejet van der Zijl afgelopen zondag bij Zomergasten opmerkte. 

Meer faillissement nieuws
Restaurant Ichi failliet verklaard denieuwsbode | donderdag 28 november 2024
Leegstand winkelstraten verder toegenomen Van de redactie | woensdag 27 november 2024
Wederom een e-bike fabrikant failliet Van de redactie | woensdag 27 november 2024
Failliet per provincie week 47 - 2024 Van de redactie | maandag 25 november 2024
Groningse windmolenfabrikant EAZ Wind maakt doorstart Nieuws.nl | vrijdag 22 november 2024

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland