Het zijn zwarte dagen voor Peter Koops. Met lede ogen moet de president-commissaris toezien hoe de curatoren zijn trotse bedrijf uit elkaar trekken en aan de meest hongerige bieder verkopen. Hoe kon het zover komen?
Snijtafel van curatoren
Even, een paar dagen maar, was er de hoop dat de Brabantse Van Mossel Groep zijn bouwwerk intact zou laten. Maar de onderhandelingen liepen op niets uit en inmiddels ligt het bedrijf met 1200 personeelsleden op de snijtafel van de curatoren. De Herwers Group in Hengelo neemt een paar Nissan-dealers over, in de regio Twente verhuist het dealerschap voor Volvo naar Harrie Arendsen en autobedrijf Nieuwenhuijse, BEE Trucks studeert op een overname van Cosmo Truck en de Stern Group heeft interesse in de DAF-activiteiten, de Land Rover dealers en een aantal Fiat-vestigingen. Koops Furness NV, een concern dat in een periode van veertien jaar is opgebouwd, wordt binnen enkele weken ontmanteld.
Scheepsbenodigdheden
Koops Furness is een vennootschap waar tientallen bv’s onder hangen. Het bedrijf ontstond in 2000 uit een fusie tussen Koops Holding en HIM Furness. De historie van de onderneming is bijzonder: Furness is een van oorsprong Engels bedrijf dat aanvankelijk helemaal niets met auto’s te maken had. In 1870, het jaar waarin de firma werd opgericht, vormden waterwegen de slagaders van de logistiek. Samen met zijn broer Christopher, runde Thomas Furness een groothandel in scheepsbenodigdheden in West Hartlepool, een streek in Noord-Oost Engeland bij Newcastle. In 1912 sloeg het bedrijf zijn vleugels uit naar Nederland nadat een rederij werd overgenomen die een dienst op Rotterdam onderhield. De overname markeerde het begin van een succesvolle opmars door de Lage Landen. Furness ontwikkelde zich tot een belangrijke speler, niet alleen in de scheepvaartsector maar ook in het wegtransport. In 1990 werd Furness op zijn beurt opgeslokt door het Rotterdamse Pakhoed dat het bedrijf zes later weer overdeed aan de Hollandia Industriële Maatschappij, het familieconcern van Ruud en Rob Lubbers.
Reeks overnames
Nadat in 2000 de automotive activiteiten van HIM Furness worden verknoopt met de Koops Holding, ontstaat een nieuw bedrijf dat het gaspedaal diep intrapt. Door middel van een hele reeks overnames geeft Koops Furness NV gestalte aan haar doelstelling uit te groeien tot ‘dé automotive totaalaanbieder van Nederland en daarbuiten.’ Of het nu gaat om de aanschaf of lease van een personenauto, om schadeherstel of ritregistratiesystemen, voor vrijwel iedere dienst of product moeten klanten bij Koops Furness terecht kunnen. Binnen een aantal jaren groeit het concern uit tot een bedrijf met zeventig vestigingen en een totale omzet van 460 miljoen euro. President-commissaris Peter Koops mag zich een van de machtigste mannen van de Nederlandse autowereld noemen, mede door het voorzitterschap van de Bovag waar hij jarenlang actief is.
Handel in voorkennis
In 2006 verschijnt er een eerste smet op het blazoen van Peter Koops en zijn broer Jan. Beiden krijgen een fikse veroordeling aan hun broer wegens handel in voorkennis. De Amsterdamse rechtbank stelt vast dat zij voorafgaand aan de fusie voor ruim vier ton aandelen Furness hebben gekocht nadat Rob Lubbers hen had verteld dat hij een openbaar bod op deze aandelen zou gaan uitbrengen. Anticiperend op een koersstijging, boekten de gebroeders een winst van 124.000 euro. De geheime transactie levert hen een boete van 45.000 euro, een werkstraf van 180 uur en zelfs een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden op.
Reputatieschade
Door de zakelijke successen – Koops Furness weet zijn ambitie te realiseren en groeit uit tot een van de grootste automotive bedrijven van Nederland – blijft de reputatieschade beperkt. Maar een rustige oude dag is Peter Koops, die als voorzitter van de Raad van Commissarissen actief bleef, niet gegund. In de nazomer van 2014 valt het doek definitief en moet hij toezien hoe zijn trots wordt opgepeuzeld door zijn concurrenten. De crisis en inzakkende autoverkopen worden als hoofdschuldigen aangewezen maar analisten houden het erop dat het concern uitblonk in inefficiëntie.