De rechtbank in Utrecht heeft woensdagavond de eerste reeks ondernemingen van de Zwolse dealerholding Koops Furness failliet verklaard. Vijftien bedrijven – waaronder Fivan Auto, Koops Furness Lease, Furness Car en Cosmo Trucks – hielden op te bestaan. Naar verwachting zal ook de rest van het bedrijf failliet worden verklaard.
Tweede grote dealergroep die het loodje legt
Nadat in maart dit jaar het autoimperium van de trotse Jan Pouw ten onder ging, is Koops Furness de tweede grote dealergroep die op de fles gaat. Koops Furness afficheerde zichzelf als ‘dé automotive totaalaanbieder van Nederland en daarbuiten.’ Of het nu ging om de aanschaf of lease van een personenauto, schadeherstel of ritregistratiesystemen, voor vrijwel iedere dienst of product konden klanten bij Koops Furness terecht. Met zeventig vestigingen en een totale omzet van 460 miljoen euro leek de door fusie en overnames snel gegroeide onderneming juist sterk genoeg om de crisis in de autobranche te kunnen overleven. Onder meer de automerken Alfa Romeo, Kia, Mitsubishi, Mazda, Volvo en Nissan werden door Koops Furness vertegenwoordigd.
Dalende autoverkopen hoofdoorzaak
Begin deze week werd echter voor alle bedrijven van de holding surseance aangevraagd. De almaar dalende autoverkopen worden als hoofdoorzaak aangewezen. Volgens een schatting van Aumacom, het Leidse kenniscentrum voor de autobranche, zullen er dit jaar in Nederland niet meer dan 380.000 auto’s worden verkocht, het laagste aantal sinds 1969. Eerder rekende Aumacom nog op een verkoopaantal van 415.000 voor 2014, een cijfer dat al fors lager lag dan het jaargemiddelde van 478.000 auto’s dat in de afgelopen tien jaar werd gerealiseerd. In de jaren negentig werden jaarlijks circa 600.000 auto’s verkocht.
Heilige koe verliest glans
De directie van Koop Furness hoopte dat de consumenten dit jaar massaal nieuwe auto’s zouden aanschaffen, na de magere tijden van de kredietcrisis. Maar ook zij constateert nu dat de heilige koe zijn glans aan het verliezen is. Ook het aflopen van de subsidieregelingen voor milieuvriendelijke auto’s speelde het bedrijf parten. Vlogen de hybrides tot voor kort nog de showroom uit, sinds 1 januari is de verkoop van de groene Volvo’s en Mitsubishi’s scherp gedaald. Daarnaast stijgt de kwaliteit van auto’s waardoor er minder onderhoud nodig is.
Koops Furness reageerde te laat
De belangrijkste reden voor het failliet van Koops Furness is dat de onderneming veel te laat heeft ingespeeld op deze marktontwikkelingen, menen analisten. Uit een studie die het Leidse adviesbureau DealerSupportNet onlangs naar buiten bracht bleek dat Koops Furness ver onder de maat presteerde in vergelijking met haar concurrenten. De benchmark voor het aantal verkopen per dealervestiging ligt op 365, bij filialen van Koops Furness werden per locatie 213 auto’s aan de man gebracht. Dit cijfer steekt schril af bij de prestaties van de meest succesvolle dealer, de Van Mossel Groep, die jaarlijks per vestiging 896 auto’s verkoopt.
Van Mossel Groep belangrijkste overnamekandidaat
De Brabantse Van Mossel Groep komt de laatste dagen naar voren als de voornaamste kandidaat voor een overname van de activiteiten van Koops Furness. Directeur Eric Berkhof is hierover in gesprek met de curator, Alice van der Schee van Van Benthem & Keulen Advocaten uit Utrecht. Mochten zij en Berkhof het eens worden, dan moeten ook de importeurs nog instemmen met een overname.