Medewerkers van Oad Busbedrijf kunnen opgelucht ademhalen.
Hun tak van het failliete bedrijf maakt een doorstart. De overige collega's gaan vandaag in onzekerheid naar hun werk. Uit loyaliteit.
Het drukkende gevoel in haar buik als ze belt met klanten is voorlopig nog niet weg. Sinds Marion Delil (36) woensdag van haar manager thuis een telefoontje kreeg dat Oad failliet is, ligt er een steen op haar maag. In het faillissement sleepte de touroperator 150 Globe-reisbureaus mee, die 100 procent eigendom van Oad zijn. En dus zit Delil sinds woensdag zonder werk.
'Het is een boze droom waaruit ik voorlopig nog niet ontwaakt ben. Ik werk al 12 jaar op hetzelfde reisbureau en dat is er ineens niet meer. Ik besef het maar bij vlagen,' vertelt de moeder van twee opgroeiende kinderen.
Vrije dag
Het lijdt geen twijfel dat Delil vandaag net als vele collega's van Globe en Oad, zoals gevraagd zich weer gewoon melden op kantoor. Het bedrijf mag failliet zijn, de berg werk is er niet minder om.
'Hoewel het mijn vrije dag was, ben ik meteen donderdag even naar ons reisbureau gegaan. Om mijn collega's te steunen en te helpen waar ik kon. Ik had de rust niet om thuis te zitten. Bovendien hebben klanten, die via ons reizen hebben geboekt of zelfs nog op vakantie zijn, ons hard nodig,' aldus Delil.
De telefoontjes zijn niet makkelijk. Klanten van Globe-Bunnik zijn veelal wat ouder en hebben in de loop der jaren een band opgebouwd met 'hun meisjes en die jongen' van het plaatselijke reisbureau. Ze boekten er de eerste tripjes over de grens en bladerden met hun reisagent door kleurrijke gidsen voor een mooie bestemming ter ere van hun 40-jarig huwelijk. 'Al onze klanten willen we uiteraard persoonlijk op de hoogte brengen van het einde van Oad.'
Het managementteam van Oad laat via de woordvoerder van de curator weten een 'warm gevoel' te krijgen van de loyaliteit van haar medewerkers en klanten. 'In het verleden vierden we samen onze successen, nu lijden we samen,' zegt Wim Gramsma. 'Misschien heeft het medeleven en de inzet te maken met onze roots. We zijn een familiebedrijf uit het oosten van het land. Je wil er voor elkaar zijn. Als de formaliteiten met het UWV zijn geregeld en de ontslagen formeel zijn verleend, dan komt een moment waarop de medewerkers het verdriet met elkaar kunnen delen. Daar gaan wij voor zorgen,' aldus Gramsma. Het busbedrijf van de failliete reisonderneming maakt een doorstart, werd gisteravond bekend.
Imago
Voor zo'n moment van samenzijn hebben Delil en haar collega's nog even geen tijd. Klanten, die overigens veel begrip hebben voor de situatie, willen weten hoe ze hun reeds betaalde reissom kunnen terugvorderen. En dus staan de Globemedewerkers ook vandaag weer iedereen netjes te woord, tussen de bossen bloemen en de vele kaartjes als hart onder de riem.
Lees het volledige artikel