Het faillissement van Dinner Train, het bedrijf dat luxe diners aanbood in een rijdende trein, blijkt definitief. De curator heeft bevestigd dat er geen doorstart komt, waardoor 3.420 gekochte tickets nu hun waarde hebben verloren. Dit betekent dat duizenden klanten, die gezamenlijk bijna 870.000 euro aan kaartjes hebben gekocht, hun geld waarschijnlijk niet terugzien.
Faillissement na jaren van financiële problemen
Dinner Train werd in augustus failliet verklaard. De problemen van het bedrijf stapelden zich echter al enkele jaren op, vooral door de coronapandemie en de daaropvolgende energiecrisis. Tijdens de pandemie kon Dinner Train door de lockdowns geen diners meer organiseren, wat een stevige klap voor de inkomsten betekende. Vervolgens werden de kosten in 2022 flink opgedreven door de stijgende energieprijzen, een gevolg van de wereldwijde energiecrisis na de Russische inval in Oekraïne. Het bedrijf kon deze extra kosten niet doorrekenen aan klanten die hun kaartjes al eerder hadden gekocht, wat de situatie verder verergerde.
Daarbij kampte het bedrijf met technische problemen, waardoor ritten soms op het laatste moment werden geannuleerd. Verschillende klanten, zoals de 70-jarige Martha Geerts, getuigden dat ze voor aanzienlijke bedragen aan tickets hadden gekocht zonder ooit van de dienst gebruik te kunnen maken. Geerts investeerde bijvoorbeeld 1.600 euro in tickets, maar werd net als vele anderen gedupeerd door het plotselinge faillissement.
Verkoop van treinstellen en mislukte doorstart
Dinner Train bezat enkele jaren geleden nog eigen treinstellen, maar verkocht deze uit nood aan een ander bedrijf. Daarna moest het de treinen terughuren om de diners te kunnen blijven aanbieden. Volgens curator Fred Froger heeft dit gebrek aan eigendom bijgedragen aan het besluit om geen doorstart te maken: “Bij een doorstart ga je er meestal vanuit dat je het bestaande bedrijfsmodel voortzet, maar Dinner Train heeft dat model nauwelijks. Wat overblijft zijn enkele kantoorspullen, servies en een klantenbestand van gedupeerden die hun tickets nooit hebben kunnen gebruiken,” aldus Froger.
Toch waren er korte tijd nog geïnteresseerde partijen die mogelijk delen van het concept wilden overnemen. Dit leidde echter niet tot een concreet bod en er is inmiddels geen hoop meer op een nieuwe start voor Dinner Train.
Totale schuld ruim boven miljoen
Voor de betrokken medewerkers is de impact eveneens groot. Door het faillissement hebben zeven vaste werknemers hun baan verloren. Dinner Train werkte daarnaast met circa vijftig ingehuurde krachten die hun diensten nu kwijt zijn. Klanten, die hoopten op een luxe ervaring, blijven achter met waardeloze tickets, terwijl leveranciers en de Belastingdienst ook nog openstaande vorderingen hebben bij het failliete bedrijf. De totale schuld van Dinner Train loopt op tot bijna 1,2 miljoen euro.