De Brabantse bussenbouwer Ebusco krijgt opnieuw een zware financiële klap te verduren. Vervoersmaatschappij Qbuzz heeft van de rechtbank in Utrecht toestemming gekregen om een bestelling van 45 elektrische bussen te annuleren vanwege te late levering. Hoewel de bussen grotendeels klaar zijn en klaarstaan voor transport, heeft Qbuzz besloten de order stop te zetten. Dit is het resultaat van een kort geding dat Ebusco zelf had aangespannen in een poging Qbuzz te dwingen tot betaling.
Productieproblemen leiden tot annuleringen
Ebusco kampt al langere tijd met productie- en leveringsproblemen. De busmaatschappij zou de bussen eigenlijk al in maart van dit jaar ontvangen, maar door verstoringen in de toeleveringsketen kon Ebusco deze deadline niet halen. Veel toeleveranciers schakelden tijdens de coronapandemie over op andere productieprocessen, wat nog steeds voor vertragingen zorgt. Dit heeft geleid tot ernstige financiële verliezen voor het bedrijf. Het mislopen van de order van Qbuzz zorgt voor nog meer druk op de financiën van de bussenbouwer, die al in zwaar weer verkeert.
Naast Qbuzz hebben ook andere vervoersmaatschappijen hun bestellingen geannuleerd. Keolis, een grote Nederlandse speler, en het Zweedse Connect Bus besloten eerder om hun orders terug te trekken. In totaal zijn er nu meer dan honderd bussen die niet meer gebouwd hoeven te worden, wat Ebusco's situatie alleen maar verder verslechtert.
Schadevergoeding in het vooruitzicht
Door de annulering van Qbuzz loopt Ebusco niet alleen inkomsten mis, maar moet het bedrijf ook een schadevergoeding van drie miljoen euro betalen. Om dit bedrag te kunnen opeisen, heeft Qbuzz beslag laten leggen op de bankrekeningen van Ebusco. Dit dreigt het bedrijf verder in de financiële problemen te brengen, aangezien de salarissen van het personeel nu mogelijk niet meer uitbetaald kunnen worden. De advocaten van Qbuzz waarschuwden zelfs dat een faillissement van Ebusco niet uitgesloten is.
Hoop op kapitaalinjectie
De toekomst van Ebusco hangt voor een groot deel af van de aandeelhoudersvergadering die gepland staat op donderdag. Het bedrijf hoopt tijdens deze bijeenkomst een kapitaalinjectie van tientallen miljoenen euro’s binnen te halen door nieuwe aandelen uit te geven. Dit geld is hard nodig om de bedrijfsvoering te stabiliseren en verdere schade te beperken. De vraag is echter of de aandeelhouders nog vertrouwen hebben in Ebusco, gezien de vele annuleringen en de sterke daling van de aandelenkoers. Dit jaar alleen al heeft het aandeel meer dan 90 procent van zijn waarde verloren, wat veel zorgen wekt over het voortbestaan van het bedrijf.
Geen impact op reizigers, wel op onderhoud
Hoewel de toekomst van Ebusco onzeker is, lijkt het erop dat reizigers voorlopig geen gevolgen zullen ondervinden van een mogelijk faillissement. Erik Verheggen, hoofdredacteur van Mobiliteit.nl, stelt in gesprek met RTL Nieuws dat busmaatschappijen eenvoudig kunnen overstappen op dieselbussen als er een tekort aan elektrische bussen ontstaat. Hij wijst op de situatie bij de Belgische bussenbouwer Van Hool, die eerder dit jaar failliet ging. Busmaatschappijen konden toen snel alternatieven vinden in China.
Het grootste probleem bij een faillissement van Ebusco zou volgens Verheggen liggen in het onderhoud van bestaande bussen. Als Ebusco omvalt, zouden reserveonderdelen mogelijk niet langer beschikbaar zijn, wat tot problemen kan leiden bij het onderhouden van de huidige vloot.
Ebusco, momenteel de op één na grootste producent van elektrische bussen in Nederland, ziet zijn positie in de markt verder verzwakken. Met concurrenten zoals VDL, BYD en Volvo die sterke posities innemen, wordt de toekomst van het bedrijf steeds onzekerder.