Het bedrijf Urban Mobility, bekend van de Doppio fatbikes, is failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. De directe oorzaak van het faillissement ligt volgens oprichter Peter Eiselin bij aanhoudende financiële problemen. Vooral het besluit van verzekeraars om vanaf augustus 2023 geen fatbikes meer te verzekeren, zowel tegen diefstal als voor andere schadegevallen, blijkt de fatale klap te zijn geweest voor het bedrijf.
De beslissing van verzekeraars werd ingegeven door het toenemende aantal diefstallen van fatbikes en een groeiend aantal ongelukken waarbij deze fietsen betrokken waren. Dit zorgde ervoor dat leasemaatschappijen, die een belangrijke afzetmarkt voor Doppio vormden, zich terugtrokken. Ze vreesden dat ze de fatbikes niet meer konden verzekeren binnen de bestaande leasecontracten, wat leidde tot een drastische daling in de vraag naar de fietsen. Ondanks pogingen tot een reorganisatie en kostenreducties, waaronder het ontslag van meer dan de helft van het personeel, kon Doppio het tij niet keren.
Naast de financiële problemen speelde ook de negatieve publiciteit rondom fatbikes een belangrijke rol in het faillissement. De Tweede Kamer heeft zich intensief beziggehouden met het toenemende gebruik van deze fietsen, wat resulteerde in discussies over een helmplicht en een leeftijdsgrens voor jongeren onder de 14 jaar. Deze maatregelen hebben het imago van de fatbike aanzienlijk geschaad, wat leidde tot een teruglopende interesse bij consumenten. "Het sentiment is echt gekeerd," stelt Noud Broekhof van BNR Mobility. Hij voegt toe dat het voor veel mensen nauwelijks nog aantrekkelijk is om een fatbike aan te schaffen door de strengere regelgeving en de verslechterde reputatie van de fietsen.
Een ander probleem waarmee Doppio te maken kreeg, was de toestroom van illegaal geïmporteerde en opgevoerde fatbikes. Deze illegale modellen, die niet voldeden aan de veiligheidsnormen, zorgden voor verdere druk op de verkoopcijfers. Volgens de brief van Eiselin aan de aandeelhouders droeg dit bij aan de aanhoudende negatieve publiciteit, die het merk steeds meer in een kwaad daglicht stelde. Hoewel er de afgelopen maanden intensiever werd gehandhaafd op illegale fatbikes, was de schade voor het bedrijf al aangericht.
Het faillissement van Doppio zou wel eens een voorbode kunnen zijn voor problemen bij andere Nederlandse fatbikemakers, zoals Phatfour, Knaap en Brekr. Deze bedrijven, die samen met Doppio het convenant Veilige Fatbikes vormden, worden eveneens geconfronteerd met teruglopende verkoopcijfers door de onzekerheid over de toekomst van de fatbike. "Mensen wachten af wat er met de regelgeving gaat gebeuren," aldus Broekhof. Hij benadrukt dat de overheid snel met duidelijk beleid moet komen om verdere schade in de sector te voorkomen.
De curator onderzoekt nog de mogelijkheden voor een eventuele doorstart van Urban Mobility, maar vooralsnog lijkt het einde voor Doppio definitief. Alle bestelde fietsen zijn inmiddels afgeleverd, maar voor de klanten die hun fietsen door Doppio lieten onderhouden, blijft de service een zorgpunt nu het bedrijf niet meer operationeel is.