Nooit meer naar een ranzige snelwegwc. Nooit meer in een eindeloze file een leeg melkpak bij de hand houden. Dankzij de uitvinding van Truck-Toilet bv, een praktisch toilet voor in de vrachtwagencabine, zouden chauffeurs worden verlost van haastig bermbezoek. Nu is deze Nederlandse vinding is failliet verklaard.
Behoefte doen als een holbewoner
‘Ik heb er een enorme hekel aan maar als het moet dan moet het. Dan rijd ik de vluchtstrook op, zet de knipperlichten aan, zoek een plekje tussen de oplegger en de truck en laat de broek op m’n enkels zakken. Vervolgens afknijpen en afvegen met vochtige babydoekjes. Als ik me dan weer in het verkeer voeg, kijk ik altijd even in de spiegel naar het boeltje dat ik heb achtergelaten. Tja, het spijt me wanneer ik klink als een holbewoner maar het zoeken naar een wc met een oplegger van zestien meter is iets anders dan met je autootje voor een benzinestation parkeren.’
Toiletbezoek is grote uitdaging voor vrachtwagenchauffeur
Naast regelgeving, verkeer, tijdsdruk en vermoeidheid kan toiletbezoek een van de grote uitdagingen van de vrachtchauffeur zijn. Onverwachte grenscontroles, een weeromslag, files die voor of ín tunnels ontstaan, ringwegen zonder vluchtstroken – steeds kunnen zich situaties voordoen die de mogelijkheden voor een sanitaire pauze beperken. De manieren waarop ze in die benarde omstandigheden de noodzakelijke uitweg vinden, is op sites van chauffeurs een geliefd onderwerp. De een houdt altijd een leeg melkpak bij de hand, de ander heeft zich getraind in urenlang ophouden en nummer drie zet bij de eerste de beste gelegenheid de wagen op de vluchtstrook.
Truck-toilet in vrachtwagencabine
Het is daarom niet overdreven om te stellen dat er in het chauffeursgilde in zucht van verlichting te horen was toen Arend Zweers en Herman Ribberink in 2021 met Truck-Toilet bv startten. Als oud-vrachtwagenchauffeurs waren Zweers en Ribberik maar al te vertrouwd met de nood die hun collega’s parten speelde. De ondernemende mannen ontwikkelden verschillende types die binnen het comfort en de privacy van de cabine gebruikt konden worden waaronder een toilet op de plaats van de bijrijder, een in een la weggewerkte uitschuifbare wc-bril en een opvouwbaar model dat aan een wandje kon worden gemonteerd. Speciale gelpoeder moest de uitwerpselen in een droge, gelei-achtige substantie veranderen die met behulp van een opvangzak geur- en lekvrij kon worden weggegooid.
Wereldwijde belangstelling voor Trucktoilet
Na uitgebreide tests en slimme aanpassingen werden begin 2023 de eerste 250 toiletten geproduceerd. De reacties uit de markt waren lovend. ‘Voor dames die 's nachts niet buiten durven plassen of mensen met darmproblemen of een kleinere blaas is dit toilet een echte uitkomst. Dit is ontwikkeld door chauffeurs voor chauffeurs,’ aldus de manager van een kunststoffenbedrijf in het AD. Groothandels in truck- en traileronderdelen vonden in no time klanten voor het trucktoilet in de Benelux, Scandinavië, Spanje, Portugal en zelfs Canada.
Ondernemers failliet Truck-Toilet laten ‘boel even bezinken’
Ondanks de wereldwijde belangstelling ging het twee weken geleden toch nog helemaal mis met de wc-onderneming. Op 16 april werd Truck-Toilet bv door de rechtbank in Overijssel failliet verklaard. Voor Zweers en Ribberink komt het faillissement als een ‘behoorlijke dreun’ aan. ‘Het was ons levenswerk, we zijn er al zo lang mee bezig. In 2011 hebben we al de eerste onderzoeken naar een toilet voor truckers laten doen.’ Volgens de curator is het bankroet aangevraagd door één schuldeiser die niet snel genoeg betaald kon worden. Samen met de ondernemers worden de mogelijkheden voor een doorstart onderzocht. ‘We zijn het vrachtwagenchauffeurs bijna moreel verplicht,’ aldus Zweers in De Stentor. ‘Maar we willen geen nieuwe draai om onze oren. We laten de boel even bezinken.’