Ze zullen ongetwijfeld weten dat zij een voorbeeldrol spelen voor hun kinderen maar de aanblik van babyartikelen van topmerken die met kortingen tot tachtig procent de deur uitgaan, werd hen te machtig. Bij de leegverkoop van het failliet verklaarde Babyland Juniorland in Zaanstad gingen ouders in het gedrang met elkaar op de vuist.
Voor jonge ouders werd de Goede Week een superweek
Nu of nooit. Alles moet weg. Tot 80% korting. Voor aanstaande en kersverse ouders leek vorige week geen Goede Week maar een superweek te worden. De op 20 maart failliet verklaarde megastore Babyland Juniorland zwaaide vanaf donderdag zijn deuren open voor een opheffingsuitverkoop zonder weerga. Autostoeltjes, luieremmers, buggy’s en kinderwagens van topmerken: op een oppervlakte van drieduizend vierkante meter lagen de koopjes voor het oprapen.
Failliete babyzaak werd walhalla van afgeprijsde babyartikelen
Nog voor de opening om tien uur ’s ochtends hadden zich voor de ingang meer dan honderd klanten verzameld. Het mocht dan de christelijke feestdag van het vredige laatste avondmaal zijn, en ramadan bovendien, maar daar trokken sommigen zich bar weinig van aan. Het idee dat ánderen het walhalla van de afgeprijsde babyartikelen een paar tellen eerder zouden bereiken dan zij, was klaarblijkelijk het enige dat telde. In het gewemel van wachtenden gingen verschillende mensen met elkaar op de vuist. Om de verkoop op Goede Vrijdag in rustiger banen te leiden, zag de curator zich genoodzaakt professionele beveiligers in te schakelen die het popelende publiek voortaan in groepjes toelieten.
Babyland door leveranciers buitenspel gezet
Voor Marc de Wit, de eigenaar van Babyland, was het tafereel een wrang gezicht. Hij moest zijn tien jaar geleden geopende winkel sluiten om redenen die zoveel ondernemers parten spelen: gestegen energieprijzen, hogere loonkosten en het terugbetalen van de coronasteun. Daarnaast stopten merken met leveren omdat Babyland hun spullen tegen al te scherpe prijzen kon aanbieden. ‘Als wij hun producten goedkoper prijzen dan zij op hun website, dan zijn we kennelijk een concurrent,’ aldus De Wit in De Telegraaf. ‘En die zetten ze dus buitenspel door middel van selectieve distributie.’ Voor wie nog een pienter potje van BabyBjörn of een Stokke-stoel zoekt, op babyland.nl gaat de verkoop gewoon door. De website valt niet onder het faillissement.