Een incasso advocaat inschakelen - dat klinkt misschien wat heftig. Het gebeurt immers wel vaker dat facturen iets later betaald worden. De klant zal vast wel gaan betalen. Herken je die gedachte? Maar ben je inmiddels alweer weken of misschien zelfs al maanden verder en is er geen sprake van contact meer? Dan is het toch verstandig om andere stappen te nemen, een deskundige in te schakelen. Maar wanneer schakel je een incasso advocaat in?
Verschil tussen een incasso advocaat en een incassobureau
Voor veel mensen is het verschil tussen een incasso advocaat en incassobureau niet echt duidelijk. Bij beide is no cure no pay incasso mogelijk. Hun doel is hetzelfde: de debiteur laten betalen. Maar wat is dan het verschil?
Hier kunnen we heel kort over zijn. Een incasso advocaat heeft veel sterkere middelen om de debiteur over te halen. Waar in principe iedereen een eigen incassobureau op kan starten, moet een advocaat aan zeer strenge eisen voldoen om zijn werk te kunnen doen. Daarnaast beschikt hij ook over meer mogelijkheden. Zo mag hij beslag leggen op spullen of faillissement aanvragen. Dit zorgt ervoor dat een advocaat een veel krachtigere stem heeft en meer indruk maakt.
Gaat het om een bedrag van boven de 25.000 euro? Dan heb je geen andere keus dan een incasso advocaat inschakelen. Incassobureaus mogen namelijk geen gerechtelijke procedures starten als het gaat om zulke hoge bedragen. Alleen advocaten zijn bevoegd om te procederen bij bedragen van boven de 25.000 euro
Maar wanneer is het noodzakelijk om deskundige hulp in te schakelen?
Het is op de eerste plaats natuurlijk de bedoeling dat je het gewoon zelf regelt. Als het even kan, is dit altijd de beste optie. Je gaat dus niet direct na de tweede betalingsherinnering een advocaat inschakelen. Dat hoeft meestal ook niet. Zorg er in elk geval voor dat er voldoende contact is met de debiteur. Maak duidelijk dat je het heel serieus neemt en graag de betaling ziet verschijnen. Neem een niet al te passieve houding aan, want dan loop je het risico nog langer op je geld te moeten wachten. Wel kun je duidelijk maken dat er andere stappen worden ondernomen als er geen betaling komt, maar dat je het graag samen op zou lossen.
Als de klant een hele goede reden heeft om niet op tijd te kunnen betalen, zou je hem ook in meer of mindere mate tegemoet kunnen komen. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling af te spreken. Daarom is dit contact ook zo belangrijk. Hierbij kun je elkaar helpen om er toch voor te zorgen dat je je geld uiteindelijk ontvangt.
Laat de debiteur echter helemaal niets meer horen en reageert hij ook niet op al jouw pogingen om contact te krijgen? Dan is de kans groot dat hij dit ook niet meer zal doen totdat er echt serieuze stappen ondernomen worden. In dit geval heb je bijna geen andere keus meer. Kom je er dus echt niet uit samen of is contact helemaal niet meer nodig? Dan is een incasso advocaat onmisbaar.