Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Nieuwe scalp voor Antoinette Hertsenberg: The Dutch Media Group failliet

Door:
Henk Hanssen
  |  14 juni 2023
En weer kan de presentatrice van consumentenprogramma Radar een scalp aan haar ceintuur rijgen. The Dutch Media Group uit Rotterdam is bezweken onder de druk van uitzendingen waarin Hertsenberg de praktijken van deze als programmamakers vermomde advertentieverkopers fileerde. Volgens de curator is de kans klein dat gedupeerde klanten hun geld terugkrijgen.

RTL verbrak afspraak met Dutch Media Group

Het is een hard gelag voor honderden ondernemers die zich lieten portretteren voor de camera van The Dutch Media Group. Zij betaalden enkele duizenden euro’s voor een promofilmpje dat op tv zou verschijnen. Maar nu het bedrijf failliet is, is het onzeker of zij het filmpje nog krijgen terwijl wel vaststaat dat er geen seconde van op de buis zal komen: half april verbrak RTL de samenwerking met The Dutch Media Group. Daardoor kunnen de Rotterdamse contentproducenten zich niet houden aan de afspraak dat de filmpjes in programma’s als Dit is Holland, Onderweg naar de regio en Zakelijk Nederland worden uitgezonden. The Dutch Media Group deed via de rechter een vergeefse poging om RTL te dwingen de bedrijfsfilmpjes alsnog uit te zenden.

Hertsenbergs tamtam dreef The Dutch Media Group naar faillissement

Het is een schrale troost maar, heel rouwig hoeven de gedupeerde ondernemers niet te zijn over het mislopen van hun kans op eeuwige roem. De ironie wil dat die kans toch al minimaal was, ook al zou het item wél zijn uitgezonden. Dat is de reden dat Hertsenberg en haar redactie zich zo opwonden in Radar, een AVROTROS-programma dat wél een miljoenenpubliek trekt. Daarin lieten zij zien hoe The Dutch Media Group (en voorloper Z-Works) argeloze ondernemers voorspiegelde tegen betaling in een tv-programma te kunnen optreden. In feite ging het om reclameblokken in programma’s die een te verwaarlozen publiek trekken. De publiciteit die Hertsenbergs krachtige tamtam losmaakte, dreef The Dutch Media Group naar de afgrond.

Was businessmodel Dutch Media Group geïnspireerd op literaire klassieker?

Het faillissement van The Dutch Media Group deed ook in hele andere kringen de wenkbrauwen fronsen. Kenners van de Nederlandse literatuur menen dat de zakenlieden achter The Dutch Media Group fervente liefhebbers van Lijmen/Het been moeten zijn, de beroemde roman van Willem Elsschot. Misschien stond deze in 1913 verschenen literatuurklassieker wel op de middelbareschoollijst van de oprichters en dachten ze na lezing: dát kunnen wij ook! Volgens literatuurvorsers doet het businessmodel van The Dutch Media Group sterk denken aan een hedendaagse variant van Het Wereldtijdschrift, het illustere blad waar Elsschots roman om draait.

Wereldtijdschrift speelde in op ijdelheid van klanten

Zoals The Dutch Media Group ondernemers probeerde te verleiden mee te werken aan een door hen geproduceerd tv-programma, zo trachten Elsschots helden, Boorman en zijn assistent Laarmans, ondernemers te winnen voor een artikel in het Algemeen Wereldtijdschrift voor Financiën, Handel, Nijverheid, Kunsten en Wetenschappen, zoals de fiere titel voluit luidt. Na hun gewiekste presentatie gaat de ene na de andere zakenman door de knieën voor dit doortastende duo. Gretig bestellen ze forse aantallen exemplaren van het tijdschrift waar het stuk over hen in zal verschijnen. Dit kunnen ze immers onder hun relaties verspreiden als reclamemateriaal. Boorman en Laarmans weten de ijdelheid van hun ‘klanten’ zelfs zo te bespelen dat zij voor afname van duizenden, en in één geval zelfs honderdduizend exemplaren, tekenen. Ze vertellen er niet bij dat het tijdschrift enkel dit ene, onleesbaar-positief getoonzette artikel zal bevatten. En dat het nergens anders zal worden bezorgd dan op de deurmat van die ene betalende klant, in stapels die tot aan het plafond reiken.

Meer nieuws over dit onderwerp
The Dutch Media Group failliet broadcastmagazine | 13-06-2023

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland