De Amerikaanse start-up Canoo, ooit een veelbelovende nieuwkomer in de wereld van elektrische voertuigen, heeft zijn faillissement aangekondigd. Het bedrijf, bekend om zijn opvallende busjes en vernieuwende concepten, heeft alle bedrijfsactiviteiten gestaakt en vrijwillig faillissement aangevraagd onder Chapter 7 van de Amerikaanse faillissementswet. Hiermee komt er een abrupt einde aan de ambities van de in 2017 opgerichte onderneming.
Van ambitie naar mislukking
Canoo, ontstaan uit de start-up Evelozcity en vanaf 2019 opererend onder zijn huidige naam, richtte zich op de ontwikkeling van elektrische bestelwagens en personenbusjes. Het merk maakte indruk met innovatieve ontwerpen en samenwerkingen, waaronder plannen om voertuigen te laten produceren bij het Nederlandse VDL Nedcar. Deze samenwerking had de productie van het Lifestyle Vehicle als doel, een veelbelovend model waarmee Canoo zich wilde onderscheiden.
Eind 2021 annuleerde Canoo echter de productieplannen met Nedcar, wat voor de Limburgse autofabrikant een tegenslag betekende. Dit bleek een voorbode van ernstigere financiële problemen. Terwijl het bedrijf worstelde om de productie op gang te brengen, liep het verlies op tot honderden miljoenen dollars.
Dubieuze uitgaven en financiële chaos
Een van de meest besproken aspecten van de ondergang is het financiële wanbeheer binnen Canoo. CEO Tony Aquila werd bekritiseerd om exorbitante uitgaven, waaronder 1,7 miljoen dollar aan privévluchten in 2023. Deze uitgaven kwamen bovenop de al torenhoge kosten van het bedrijf, dat tegen het einde nog slechts 50.000 dollar aan activa over had.
Pogingen om financiële steun te krijgen, zoals leningen van het Amerikaanse Department of Energy en investeringen van buitenlandse partijen, bleken tevergeefs. In december 2024 werden alle medewerkers op verplicht onbetaald verlof gestuurd, een laatste poging om de kosten te drukken.
Curator neemt de restanten over
Het faillissement betekent dat de activa van Canoo onder toezicht van een door de rechtbank aangestelde curator zullen worden verkocht. Dit moet schuldeisers, waaronder mogelijk ook VDL Nedcar, deels compenseren. Het bedrijf had eerder geprobeerd overheidscontracten binnen te halen en had klanten zoals NASA en Walmart, maar deze deals konden de financiële malaise niet keren.