In januari van dit jaar werd het gloednieuwe tankpark van Hes Hartel Tank Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte failliet verklaard, ruim voor de geplande opening. Dit kan tot een schade van 800 miljoen euro leiden. Het faillissementsverslag van de curator laat zien dat de crediteuren honderden miljoenen euro's vorderen.
Schuldeisers en aandeelhouders eisen hun investeringen terug
Naast een bedrag van 78 miljoen euro voor 'concurrente' crediteuren verwacht de curator dat een consortium van banken zich voor 300 miljoen euro als schuldeiser zal melden. Aandeelhouder HES International van de terminal zou ongeveer 400 miljoen euro claimen na de ondergang van de dochteronderneming.
Geplande terminal zou de opslag van olieproducten en biobrandstoffen op de Eerste Maasvlakte verwerken
In 2017 maakten HES International en het Rotterdamse Havenbedrijf bekend dat er op de Eerste Maasvlakte een nieuwe terminal zou worden gebouwd voor de op- en overslag van olieproducten en biobrandstoffen. Een deel van de haven zou worden uitgebreid om zeeschepen te ontvangen, met BP als voornaamste klant.
De bouw liep door de coronapandemie en een brand in een controlestation ernstige vertraging op
BP International zou over een periode van 15 jaar producten opslaan; een investering van 450 miljoen euro. Het Rotterdamse Havenbedrijf investeerde in de ontwikkeling van een 1.100 meter lange kade en ligplaatsen voor binnenvaarttankers. De opening was voorzien in 2019, maar de bouw liep door de coronapandemie en een brand in een controlestation ernstige vertraging op.
BP trekt zich terug en het tankpark gaat failliet
BP wenste zich niet meer te houden aan het contract, waarna Hes Hartel Tank Terminal in januari failliet werd verklaard. Bewindvoerder Hamm kon de breuk tussen BP en HES International niet lijmen. Over 2021 rapporteerde HES een verlies van ruim 187 miljoen euro. ‘Door diverse vertragingen in het bouwproces moest er telkens geld bij’, zegt Hamm. ‘Uiteindelijk zouden de investeringen oplopen tot 800 miljoen euro. Dat bedrag zou niet meer kunnen worden terugverdiend.’
Veel interesse in overname van BP's olieterminal in Rotterdamse haven
De olieterminal van BP in de Rotterdamse haven wordt te koop aangeboden. Eerder beëindigde het Britse bedrijf zijn samenwerking met HES International, de uitbater van de terminal. HES rapporteerde over 2021 een verlies van ruim 187 miljoen euro, en investeringen tot 800 miljoen euro konden niet meer worden terugverdiend. Dit alles heeft geleid tot een juridisch steekspel om de verliezen te beperken.
Verkoopproces gestart
Volgens curator Hamm hebben veertig tot vijftig partijen zich gemeld om de terminal over te nemen. Het Havenbedrijf verwacht dat de terminal na overname "een aanzienlijke hoeveelheid additionele, zee-gebonden overslag genereert". Hamm vermoedt dat de verkoop van de terminal drie tot zes maanden in beslag zal nemen.