Overheid en bedrijfsleven investeerden de afgelopen jaren miljoenen in de ontwikkeling van een zeer geavanceerde vluchtsimulator. Door de coronamaatregelen ging het bedrijf failliet. Een Indiaas bedrijf neemt het nu over, de investeerders kunnen waarschijnlijk fluiten naar hun centen.
Vluchtsimulator uit Noord-Holland zou de wereld gaan veroveren.
In Amsterdam, Eindhoven en Laren zullen ze zich vorige week wel even achter het oor hebben gekrabd. Sinds 2015 staken zakenbank Kempen, het Brabantse technologiebedrijf VDL en de Gooise investeerder 5Square miljoenen in Avion, een bedrijf uit het Nieuw-Vennep. In dit polderplaatsje onder de rook van Schiphol werd een zeer geavanceerde vluchtsimulator ontwikkeld die, dat kon niet anders, de wereld zou gaan veroveren.
Vluchtsimulator Phantom bootst Airbusvlucht tot in detail na
Met de Phantom 320 kon een vlucht in de Airbus 320 – ’s werelds populairste vliegtuig – tot in het kleinste detail worden nagebootst. Bovendien was de vernuftig ontworpen Noord-Hollandse simulator veel goedkoper in gebruik én prijs. Volgens een voorzichtige schatting van directeur Bert Slagter was wereldwijd een marktaandeel van dertig procent haalbaar. Aan elk apparaat hing een prijskaartje van ongeveer tien miljoen euro. De omzet zou in de miljarden gaan lopen.
Avion Group: kostbaar slachtoffer van de coronamaatregelen
Als over tien jaar de bedrijfseconomische balans van de coronamaatregelen wordt opgemaakt, is het goed mogelijk dat het faillissement van Avion een van de meest kostbare slachtoffers blijkt te zijn. Steunregelingen van de overheid boden te weinig soelaas. Eind november vorig jaar bezweek de vernieuwende luchtvaartpionier aan de gevolgen van lockdowns, inreisverboden en ander beleid dat de verspreiding van het virus moest voorkomen. In Mumbai ging vorige week de vlag uit. Gen24 Flybiz, onderdeel van een industrieel conglomeraat uit India, maakte triomfantelijk bekend dat zij Avion hadden overgenomen.
Nieuwe eigenaar in zijn nopjes met overname failliet Avion
‘Avions unieke ontwerp en de expertise van het Avion-team bieden Gen24 een fantastische mogelijkheid om snel uit te breiden in de markt voor simulatorbouw en professionele vliegtraining,’ aldus Manoj Pandey, ceo van Gen24. Als teken van vertrouwen gaf de nieuwe eigenaar Avion meteen een order voor de bouw van acht stuks. Een trainingscentrum bij Londen Luton wordt uitgebreid. Door de doorstart, die is gerealiseerd dankzij doortastend optreden van curator Michel Moeijes van het Haarlemse Tanger Advocaten, kunnen de meeste banen behouden blijven. Hoeveel Gen24 voor de overname heeft betaald, is nog niet bekend. Maar de kans dat zij de investeerders gaan compenseren voor de kennis en het geld dat ze in Avion hebben gestoken wordt bijzonder klein geacht.