Groningen Seaports, het havenschap dat de Eemshaven en Delfzijl beheert, krijgt een miljoenenstrop voor zijn kiezen. Reden: het bedrijf moet de berg vervuilde rommel opruimen die Schipper Recycling heeft achtergelaten. Dit bedrijf ging in 2019 failliet en liet maar liefst tweehonderdduizend ton aan ovenslakken achter op het terrein dat het van Seaports huurde.
Slakken van Schipper Recycling achtervolgen Groningen Seaports al járen
Slakken zijn misschien niet snel, ze zijn wél geduldig. En die eigenschap geldt zeker voor de slakken van Schipper Recycling Blijham uit Farmsum, een tegen Delfzijl aan schurkend dorp. De ‘beestjes’ van deze bv achtervolgen Groningen Seaports al járen – en dat zonder ook maar een poot te verzetten. Het enige wat deze slakken doen is liggen. Letterlijk liggen. Zodanig liggen dat er geen beweging in te krijgen is. Wát je ook probeert.
Slakken uit Afval Verwerkende Industrie
Het is niet dat deze slakken hun huisje niet meer kunnen optillen. In de stamboom van de slakken vormen de vermaledijde Schipperslakken een buitencategorie. Ze hebben geen huisje, ze behoren niet tot de rangen van de schelpendragers of het regiment der landnaaktslakken. Ze ontstaan, in een oven. Het zijn AVI-slakken die vrijkomen bij de verbranding van stoffen uit de Afval Verwerkende Industrie, AVI.
Slakken uit Afval Verwerkende Industrie
AVI-slakken, oftewel bodemas, worden veelvuldig gebruikt als constructieve ophoging, bijvoorbeeld bij de aanleg van dijken, geluidswallen en wegen. Maar als je pech hebt, zoals in het geval van Schipper en Seaports, zijn ze ónbruikbaar. Dan zitten er zware metalen of andere rommel in die het milieu zoveel schade kunnen toebrengen dat hergebruik niet verantwoord wordt geacht.
Schipper Recycling kreeg twee ton boete
Het saillante aan dit verhaal is dat Schipper zelf ook al tijden met de slakkenberg in zijn maag zat. In 2017 legde de provincie Schipper een boete van 190.000 euro op omdat de slakken onbeschermd op het erf lagen. De boete werd evenwel niet betaald, ook niet nadat er een deurwaarder aanklopte. Ergo: twee jaar later, in juli 2019, ging Schipper failliet.
Curator: Schippers Recycling leed al jaren verlies
Tegen curator mr M.J. Ubbens verklaarde het bedrijf dat het de afvoerkosten en de dwangsom van de provincie niet kon betalen. Maar Ubbens ontdekte dat er meer aan de hand was. Schipper schreef al jaren rode cijfers, noteerde hij in zijn verslag. En in aanloop naar het faillissement waren er vreemde dingen voorgevallen. In de facturatie was een achterstand van zeven maanden ontstaan, curieus voor een bedrijf in zwaar weer. En er waren grondtransacties waar de curator vraagtekens bij zette.
Groningen Seaports moet nu ook grond saneren
Maar wat er ook gebeurde, de slakken verroerden zich niet. En, door het faillissement kwamen ze weer op het bord van Groningen Seaports te liggen. Inmiddels heeft de provincie deze overheids-nv opgedragen om de slakken te verwijderen, Seaports moet bovendien het erf en de ondergrond saneren. Het Nieuwsblad van het Noorden bericht vandaag dat de kosten voor Seaports kunnen oplopen tot drie miljoen euro.