De rechtbank van Noord-Nederland heeft dinsdag 28 januari transportbedrijf BM Trans BV uit Odoornerveen failliet verklaard.
Diverse chauffeurs blijven vooralsnog zitten met onbetaalde rekeningen.
"Ik heb een aantal chauffeurs bijgestaan die werkten voor BM Trans. Voor twee van hen heb ik een procedure gevoerd om loon te vorderen. Die is gewonnen", vertelt mr. René de Bondt van Vos & Vennoten Advocaten in Haarlem. "Er waren echter geen mogelijkheden om achterstallig loon te vorderen. Daarom ben ik in contact gekomen met mr. Hennes in Assen die het faillissement heeft aangevraagd."
"De directeur van BM Trans heeft geen verweer gevoerd in de rechtbank. En was evenmin verschenen", klinkt het verder.
Achterstallig loon
Mr. De Bondt hoopt dat nu het genoemde bedrijf failliet is de chauffeurs hun achterstallige loon via het UWV krijgen. Zover hij weet is de transportonderneming niet doorgestart. Er zou voor het faillissement zijn gereden op de vergunning van een andere ondernemer.
De directeur van BM Trans was zover bekend eerst zelf chauffeur, heeft in korte tijd een transportbedrijf opgezet en chauffeurs de weg op gestuurd.
Mr. De Bondt: "Zijn opdrachtgevers zouden slecht betalen. Maar dat is geen excuses om de chauffeurs niet te betalen."
Appeltje voor de dorst?
Hans de Looze (73) is een van de gedupeerde chauffeurs. Een gepensioneerde vrachtwagenchauffeur die hoopte op een appeltje voor de dorst op zijn oude dag, maar nu met een creditcardschuld zit.
"Ik ben benaderd door directeur Bastiaan Moes van BM Trans voor een rit naar Oslo. Het was laat in de avond en ik moest mijn auto op een parkeerplaats zetten en overstappen in een vrachtwagen."
"Er zat nog een chauffeur in. Die is uitgestapt in Coevorden. Ik belde daar naar Moens en vroeg hem om een 0-uren contract. Dat was volgens hem geen probleem, maar er was weinig tijd om dat meteen te regelen omdat ik snel de nachtboot moest halen."
"Ik loste op de markt van Oslo. En reed door naar Trontheim om vis voor de terugreis te laden. Ondertussen was de tank nog halfvol, dus vroeg ik Moes naar een oplossing. Ik moest naar de visafslag rijden. Daar zou een tweede vrachtwagen staan. De chauffeur had volgens hem een tankpas."
Tankpas geblokkeerd
"Dat klopte, maar bij welke pompstation we het ook probeerden, de pas was geblokkeerd. Moes reageerde verrast en beloofde 800 euro over te maken naar mijn rekening, zodat ik de brandstof kon betalen. Ik belde mijn vrouw en het geld stond erop."
"Maar de brandstof van de twee wagens raakte op een gegeven moment tijdens de rit terug op en weer belde ik Moes. Hij zou het geld storten op dezelfde manier. In goed vertrouwen schoot ik het voor met mijn creditcard, maar deze keer verscheen er geen cent op mijn rekening."
"Hij beweerde dat het was overgemaakt, ik zei hem dat niet te geloven. In Hoogeveen kwamen er andere chauffeurs op de wagens. Ik heb telefonischs regelmatig geprobeerd om mijn geld te krijgen. Het gaat om 1600 euro, de helft salaris en de rest de voorgeschoten brandstof. Helaas kreeg ik geen contact meer. Ook een 0-urencontract heb ik nooit gekregen."
"Het nare is dat mijn creditcard nu is geblokkeerd. Ik kan het niet aanzuiveren omdat er geen geld is gekomen, Ik heb een klein pensioentje en pak af en toe een rit om een extraatje bij te verdienen", verzucht De Looze.
Opgelicht
"Met het faillissement van BM Trans heb ik, mijn centen niet. Het vreemde is dat Moes mij dinsdag opeens opbelde. En zei hij: Ik laat je niet zakken, je krijgt je geld. Volgens mij is hij wel doorgestart. En ik vrees dat er meer mensen worden opgelicht”, besluit De Looze.
Transport Online heeft woensdagmiddag naar de meest recente bedrijfslocatie van BM Trans gebeld. Daar is niemand bereikbaar voor een reactie. Ook is er contact gezocht met curator mr. E. Heuzeveldt. Hij kon vanwege een overleg nog niet reageren.
Donderdag is de nieuwsredactie van Transport Online wel kort in gesprek geweest met Moes. "In deze tijd haakt de bank al snel af als die hoort dat het om een transportbedrijf gaat. Bovendien heeft een opdrachtgever mij niet betaald. Waardoor ik ook niet kan betalen", klinkt het.
Lees het volledige artikel