De iconische Nederlandse winkelketen Blokker staat aan de rand van een faillissement na het aanvragen van uitstel van betaling. Dit besluit, dat vaak het voorportaal is van een definitieve ondergang, betekent dat Blokker tijdelijk niet aan haar verplichtingen hoeft te voldoen richting leveranciers, medewerkers of andere schuldeisers. De winkels blijven voorlopig geopend, terwijl de webshop inmiddels gesloten is. De onzekerheid over de toekomst van het bedrijf raakt niet alleen de 3500 werknemers, maar ook de miljoenen klanten die jarenlang hun huishoudelijke benodigdheden bij Blokker hebben aangeschaft.
"Acute geldnood" en toenemende concurrentie
Volgens de directie kampt Blokker met "acute geldnood" als gevolg van "onvoorziene tegenvallers" en een forse belastingschuld die tijdens de coronaperiode is opgebouwd. Het Amerikaanse investeringsbedrijf Gordon Brothers, dat eerder dit jaar Blokker nog een lening van 35 miljoen euro verstrekte, leek hoop te bieden. Echter, ondanks deze financiële injectie kwamen de zorgen terug toen accountantskantoor KPMG in augustus voorspelde dat Blokker zonder ingrijpende maatregelen de feestdagen waarschijnlijk niet zou halen.
De problemen voor Blokker komen niet onverwachts. De keten, ooit een dominante speler in huishoudartikelen, heeft steeds meer te maken met zware concurrentie van discounters zoals Action en online webwinkels. Consumenten worden tegenwoordig eerder aangetrokken door goedkopere alternatieven en inspirerende winkelconcepten, zoals die van Ikea en Dille & Kamille. “De consument wil inspiratie en goede service, maar Blokker kan dat onvoldoende bieden,” stelt retaildeskundige Paul Moers. Hij benadrukt dat Blokker zonder onderscheidend vermogen nauwelijks nog klanten kan aantrekken.
Een onzekere doorstart en verkoop van bedrijfsonderdelen
Hoewel een faillissement dichtbij lijkt, wordt ook een mogelijke doorstart onderzocht. Daarbij zouden bepaalde bedrijfsonderdelen kunnen worden afgesplitst of verkocht, zoals recentelijk gebeurde met Intertoys, dat werd overgenomen door het Belgische ToyChamp. De verkoop moet echter nog goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Een doorstart zou waarschijnlijk gepaard gaan met forse ingrepen, waaronder het sluiten van filialen en inkrimpen van het personeelsbestand. Moers is sceptisch over een simpele herstructurering en vreest een ‘valse doorstart’—het scenario waarbij Blokker na een kortstondige redding alsnog definitief de deuren zou sluiten, zoals eerder gebeurde met modeketen Miss Etam.
Personeel en vakbonden eisen duidelijkheid
De toekomst van de 3500 Blokker-medewerkers blijft onzeker. Vakbonden CNV en FNV uiten hun bezorgdheid en dringen aan op duidelijke communicatie over de werkzekerheid en het doorbetalen van salarissen. “Het personeel leeft al lang in onzekerheid en heeft zich altijd keihard ingezet,” zegt Jacqueline Twerda van CNV. Ook FNV toont zich kritisch op Mirage Retail Group, de eigenaar van Blokker, en verwijst naar het recente faillissement van elektronicaketen BCC, eveneens onderdeel van Mirage. De bonden beschuldigen het moederbedrijf ervan de maatschappelijke lasten te verwaarlozen en lasten op de samenleving af te wentelen.
Garanties onzeker
Voor de klanten van Blokker is een faillissement een reëel risico geworden. Weliswaar blijven de fysieke winkels open om de voorraden te verkopen, maar op lange termijn zijn garanties onzeker. Bij een faillissement vervalt namelijk Blokkers verantwoordelijkheid om garanties te bieden op eigen merkproducten, wat voor klanten problemen kan opleveren als een product defect raakt. Voor merkproducten van derden, zoals Philips of Inventum, kunnen klanten nog wel rechtstreeks bij de fabrikant aankloppen.