De Nederlandse reparatieketen Fixers heeft deze week faillissement aangevraagd als gevolg van tegenvallende financiële resultaten. In februari liet Fixers weten dat het de groeiplannen voorlopig in de ijskast zette om zich te concentreren op het winstgevend maken van de bestaande winkels. Ondanks diverse inspanningen is het bedrijf er helaas niet in geslaagd om de gewenste resultaten te behalen. Dit leidde uiteindelijk tot de aanvraag van het faillissement.
Kostenbesparende maatregelen en liquiditeitsproblemen
Fixers had al eerder kostenbesparende maatregelen doorgevoerd om de financiële situatie te verbeteren. Echter, vanwege een naderend liquiditeitsprobleem en zorgen over het behalen van positieve financiële resultaten, heeft het bedrijf besloten surseance van betaling aan te vragen. Deze is inmiddels verleend en het bedrijf wil dit nu omzetten naar een faillissement.
Diensten van Fixers en mogelijkheden voor klanten
Klanten konden bij Fixers terecht voor reparaties van smartphones, tablets, laptops en consoles. Daarnaast kocht het bedrijf oude apparaten in en verkocht het refurbished apparaten in fysieke winkels en via de webshop. Opmerkelijk genoeg lijkt het nog steeds mogelijk om producten te kopen via de webshop, ondanks het aangevraagde faillissement.
Overname van Swoop en ambitieuze plannen
Eind 2018 nam Fixers de fysieke vestigingen van refurbished-Apple-apparatenverkoper Swoop over. Het bedrijf sprak destijds de ambitie uit om een landelijk bekende reparateur te worden. In februari gaf Fixers aan te kampen met inflatie en gedaalde consumentenuitgaven. In de laatste zes maanden van 2022 boekte het bedrijf een omzet van 1,2 miljoen euro en een ebitda-brutoverlies van 935.100 euro.
Mogelijke doorstart van Fixers
Fixers onderzoekt momenteel of een doorstart mogelijk is na het aanvragen van het faillissement. Met acht winkels in de Randstad en certificeringen voor zowel Apple- als Samsung-producten, is er potentieel voor een nieuwe toekomst voor het bedrijf. Het is echter nog onzeker wat dit zou kunnen betekenen voor klanten en werknemers.