De touringcarsector vreest dat bijna de helft van de busbedrijven de zomer van 2020 niet overleeft. Van de vierduizend touringcars staat negentig procent stil. Uit een peiling van brancheorganisatie Busvervoer Nederland blijkt dat de sector in de periode tussen maart en juni naar schatting vierhonderd miljoen euro aan omzet misloopt. ‘Het is een totale ramp, de schade is niet te overzien.’
De bussen zijn dit jaar de garage niet uit geweest.
De opening van de Keukenhof eind maart staat bij elk touringcarbedrijf prominent op de agenda. Het is de officieuze opening van het seizoen. Met dagtochtjes, stedentrips, schoolreisjes en busvakanties moet in circa zes maanden tijd de omzet van het hele jaar bij elkaar worden gereden. Normaal gesproken treedt half oktober de stille winterperiode in maar dit jaar brak de winter al in het prille voorjaar aan: veel bussen zijn nauwelijks de garage uit geweest.
Touringcarsector derft vierhonderd miljoen omzet
Bij Busvervoer Nederland, de brancheorganisatie die vier vijfde van de busbedrijven vertegenwoordigt, spreekt men van een ‘totale ramp’. Uit een recente ledeninventarisatie blijkt dat in de periode maart-juni bij 77 procent van de ondernemingen meer dan de helft van de omzet wegvalt. Een derde van de leden ziet de omzet met meer dan tachtig procent inzakken. De brancheorganisatie heeft berekend dat de gederfde omzet in totaal minstens vierhonderd miljoen bedraagt.
Veel busondernemers zullen de klap niet overleven
De busondernemers verwachten niet dat het verlies in de tweede helft van het seizoen kan worden goedgemaakt. De meesten gaan er vanuit dat hun omzet met vijftig tot tachtig procent terugloopt. Ook wanneer zij een beroep doen op de huidige steunmaatregelen van de overheid, zullen veel bedrijven deze klap niet overleven. In een brandbrief aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken waarschuwt de brancheorganisatie dat er acute betalingsproblemen dreigen.
Een dag stilstand kost achthonderd euro per bus
In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in nieuwe bussen die zuiniger en duurzamer zijn. De aanschafprijs loopt al gauw richting vier ton. Een dag stilstand kost rond de achthonderd euro per bus, rekent Busvervoer Nederland de staatssecretaris voor. Bijkomend probleem is dat veel ondernemers de bussen leasen: terwijl er geen cent meer binnenkomt, lopen de kosten voor lease en rente in beginsel gewoon door. Volgens de brancheorganisatie komen de leasebedrijven de branche wel tegemoet.
‘Touringcarbedrijven vervullen belangrijke maatschappelijke rol’
Voorzitter Theo Vegter van Busvervoer Nederland wijst ook op de maatschappelijke gevolgen van de dreigende kaalslag. ‘Touringcarbedrijven vervullen een belangrijke, maar niet altijd even zichtbare maatschappelijke rol. Wie heeft er niet in een bus gezeten tijdens een schoolreis? Maar niet alleen de schoolreisjes zijn straks verleden tijd. Ook de uitstapjes van kwetsbare groepen zoals gehandicapten of ouderen en het vervoer van sportverenigingen, werknemers en leerlingen komen op de tocht te staan.’
Touringcarsector vraagt om tweede pakket aan steunmaatregelen
In de touringcarsector werken in totaal zevenduizend mensen, 2500 medewerkers dreigen binnen afzienbare tijd hun baan te verliezen. Om de sector voor een ramp te behoeden heeft Busvervoer Nederland aan Den Haag gevraagd een tweede pakket aan steunmaatregelen op te tuigen. ‘Bijvoorbeeld door een noodfonds te vormen,’ aldus voorzitter Vegter. ‘Of door tijdelijk het eigendom over te nemen van de bedrijfsmiddelen, de touringcars, of door een staatsgarantie en op termijn schuldsaneringsmogelijkheden te geven op leningen met lange afbetalingstermijnen.’