In september 2013 ging Oad failliet. Maar inmiddels heeft Oad weer grote plannen. Toeristen kunnen alweer een vertrouwde busreis boeken en dit voorjaar gaat het bedrijf ook vliegreizen verzorgen. Een tv-campagne moet het publiek er van overtuigen dat Oad allesbehalve bankroet is.
Failliet Oad dient vordering in van tachtig miljoen
Het kan raar lopen in de faillissementswereld. Op 6 januari 2014 diende de familie Ter Haar, oprichters en voormalige aandeelhouders van Oad, bij de rechtbank in Utrecht een dagvaarding in waarin van huisbankier Rabo tachtig miljoen euro wordt gevorderd. In het door topadvocaten samengestelde, vijftig pagina’s dikke betoog, stelt de familie dat Rabo zijn zorgplicht heeft geschonden en op onrechtmatige gronden het krediet heeft opgezegd. Als gevolg hiervan werd het trotse reisconcern uit het Overijsselse Holten, in de jaren twintig opgezet door nestor Gerard Ter Haar, failliet verklaard. Bijna 1600 werknemers verloren hun baan, de Stichting Garantiefonds Reisgelden en zakelijke relaties van Oad leden voor circa honderd miljoen schade.
Oad.nl is springlevend
Maar terwijl juristen zich ingraven voor wat een langdurig gevecht belooft te worden, is Oad alweer springlevend. Wie op zijn computer Oad.nl intikt, kan weer zorgeloos een busvakantie boeken naar Disneyland Parijs en Oostenrijk. Een grote advertentie kondigt aan dat straks ook het vliegtuig naar Portugal, Turkije en Griekenland kan worden genomen. Hoe zit dat? De huidige reisorganisatie die nu zo nadrukkelijk aan de weg timmert, is het Oad Busbedrijf. Al een paar weken na het faillissement van de Oad Group kwam Frans Schuitemaker, tot aan het bankroet directeur van het busbedrijf, met de curatoren tot overeenstemming over een doorstart. Hij nam alle 125 touringcars over. Ongeveer tweehonderd personeelsleden behielden hun baan.
Merknaam overgenomen
Hoewel de omzet van de Oad Group al een paar jaar fors daalde, bleef het busbedrijf goed draaien. Over 2012 werd een omzet behaald van vijftig miljoen euro. Schuitemaker wist de Amsterdamse investeringsmaatschappij Nobel Capital Partners te overtuigen van de onverminderde vitaliteit van de bustak. Met een vooruitziende blik kochten de investeerders ook de rechten op de merknaam Oad uit de failliete boedel. ‘Wij willen van Oad een sterk klantgericht bedrijf maken,’ zei Daniel van der Pluijm, partner van Nobel Capital, in een presentatie voor nieuw aan te trekken personeel. ‘Een bedrijf dat gedreven is door de ‘stem’ van de klant. Het merk ‘Oad’ geniet veel bekendheid. Vanuit Marketing verwacht ik dat er op de kracht van dit merk wordt voortgebouwd.’
Tv-campagne
Geheel conform deze visie slaat de directie van het nieuwe Oad nu zijn vleugels uit. Om de herrijzenis van Oad bij het grote publiek over het voetlicht te brengen, heeft directeur Frans Schuitemaker zijn team uitgebreid met Karen van der Zanden, een gelouterde marketingmanager die haar sporen heeft verdiend bij Air France-KLM en het Amsterdamse rondvaartbedrijf Canal Company. ‘In het land verkeren veel mensen nog in de veronderstelling dat Oad failliet is,’ zei Van der Zanden tegen dagblad De Stentor. ‘Die perceptie willen we beïnvloeden met een grote campagne die we begin volgend jaar onder andere op tv starten, een nieuwe gids en een vernieuwde website.’ Het nieuwe Oad zal niet gaan investeren in stenen winkels, zo verzekerde ze.
Ten dode opgeschreven merken
Met het tot leven wekken van een ten dode opgeschreven merk, voegt Oad zich in een illustere rij beroemde ‘brands’ die – met wisselend succes – eveneens een faillissement wisten te overleven, denk aan Polaroid, Kodak, Spyker, McGregor, Texaco en DHL. Of Schuitemaker en Van der Zanden zullen slagen waar de familie Ter Haar het niet wist te redden, zal moeten blijken.