Na het faillissement van landbouwmechanisatiebedrijf GroeNoord heeft branchegenoot Kraakman snel geanticipeerd op het ontstane gat in het dealernetwerk van John Deere in Noord-Nederland. Terwijl de curatoren van GroeNoord nog druk in gesprek zijn met mogelijke partijen voor een doorstart, heeft Kraakman inmiddels een intentieverklaring ondertekend met John Deere om het volledige werkgebied van GroeNoord over te nemen.
Snelle actie na faillissement GroeNoord
GroeNoord, dat sinds 2011 actief was en uitgroeide tot de grootste John Deere-dealer in Noordoost-Nederland met negentien vestigingen, vroeg op 7 februari faillissement aan. Het bedrijf kampte met een verlies van 2,2 miljoen euro in 2024, mede veroorzaakt door torenhoge ICT-kosten na een mislukte implementatie van een geavanceerd informatiesysteem. Oplopende rente- en loonkosten zetten de marges verder onder druk, terwijl verhogingen van uurtarieven niet voldoende waren om de kostenstijgingen te compenseren. Toen Rabobank de kredietruimte beperkte en John Deere de inkooporders stopzette, bleek een verkoop van GroeNoord onhaalbaar.
De curatoren, Frank Omta en Sander Vos van Yspeert Advocaten, onderzoeken momenteel hoe zij de boedel zo gunstig mogelijk kunnen afwikkelen. Een doorstart behoort nog steeds tot de mogelijkheden, maar concrete vooruitgang ontbreekt vooralsnog. Ondertussen nadert het moment waarop de tijdelijke doorbetaling van salarissen door het UWV afloopt – 25 maart is de deadline waarop personeel nog actief mag zijn onder curatorschap.
Kraakman breidt territorium uit
Kraakman, met het hoofdkantoor in Middenmeer (Noord-Holland) en achttien vestigingen door heel Nederland, was al actief als John Deere-dealer in het westen, zuiden en delen van Midden-Nederland. Door het nieuwe akkoord met John Deere breidt het bedrijf zijn werkgebied nu uit naar het noorden en oosten, precies het terrein dat voorheen exclusief door GroeNoord werd bediend.
CEO Wouter Harlaar van Kraakman benadrukt dat de gesloten deal volledig losstaat van het faillissement van GroeNoord: "We praten wel met de curatoren, maar daarover doen we geen uitspraken. Wat belangrijk is, is dat klanten duidelijkheid hebben. Ze moeten weten waar ze terechtkunnen voor onderhoud en nieuwe machines." Volgens Harlaar is de overeenkomst noodzakelijk vanwege het langdurige afwikkelingsproces van het faillissement. “Boeren kunnen niet blijven wachten,” aldus de CEO.
Uit reacties uit het veld blijkt dat Kraakman inmiddels actief klanten benadert in het voormalige GroeNoord-gebied. Hiermee lijkt Kraakman niet alleen het gat te vullen dat GroeNoord heeft achtergelaten, maar ook zijn positie als landelijke speler in de landbouwmechanisatiebranche te verstevigen.
Onzekerheid blijft over toekomst GroeNoord
Wat de recente ontwikkelingen betekenen voor het personeel en de vestigingen van GroeNoord is nog altijd onduidelijk. Voorlopig blijven de locaties open voor contante reparaties, maar of er ruimte is voor voortzetting van activiteiten of overname van filialen door derden is nog niet bekend. Curator Omta laat weten dat hij hoopt op spoedige duidelijkheid, maar op dit moment geen uitspraken kan doen over de voortgang.