De Oostenrijkse motorfabrikant KTM heeft definitief een faillissement weten af te wenden. Tijdens een cruciale zitting in Ried am Innkreis stemden schuldeisers in met een herstructureringsplan, ondanks dat zij daardoor 70% van hun vorderingen niet terugzien. Dit besluit betekent dat KTM een doorstart kan maken met nieuwe investeringen, een hervatting van de productie en een herzien bedrijfsmodel.
Schuldeisers slikken verlies, KTM kan doorstarten
De schuldenlast van KTM bedroeg ruim 2 miljard euro, waarvan 2,03 miljard door schuldeisers werd erkend. Om het bedrijf te redden, was instemming nodig van partijen die samen meer dan de helft van deze schuld vertegenwoordigden. De voorwaarde voor de doorstart was een contante betaling van 30% van de schulden vóór 23 mei 2025, wat neerkomt op 548 miljoen euro. Daarbovenop is ongeveer 150 miljoen euro vereist om de productie weer op gang te brengen.
Hoewel de financiële verliezen voor schuldeisers aanzienlijk zijn, betekent de goedkeuring van het herstructureringsplan dat KTM haar activiteiten kan voortzetten. De rechtbankverklaring werd breed gevolgd door pers en betrokkenen, waarbij de stemming van de zitting door lokale media als "voorzichtig positief" werd omschreven.
Bajaj en nieuwe investeerders aan boord
Een belangrijk onderdeel van de redding is de betrokkenheid van KTM’s Indiase partner Bajaj. Dit concern heeft 150 miljoen euro toegezegd, wat mogelijk leidt tot een groter belang in de gezamenlijke holding Bajaj KTM. Daarnaast wordt verwacht dat KTM's moederbedrijf, Pierer Mobility AG, eveneens 150 miljoen inlegt.
Op de achtergrond zou nog een onbekende investeerder meedoen, maar details hierover ontbreken vooralsnog. In totaal waren er oorspronkelijk 23 geïnteresseerde partijen, waarvan er uiteindelijk slechts zeven overbleven. Onder deze namen circuleerden zelfs speculaties over BMW als mogelijke partner, maar officiële bevestiging ontbreekt.
Productie hervat, maar reorganisatie pijnlijk
Een van de eerste stappen in de doorstart is het hervatten van de productie in de fabriek in Mattighofen. Hoewel dit symbolisch belangrijk is, ligt de nadruk vooral op het verkopen van de enorme voorraad motorfietsen. De schattingen over het aantal onverkochte motoren variëren tussen 130.000 en 260.000 exemplaren.
Ondanks de positieve vooruitzichten betekent de herstructurering ook harde maatregelen. Zo verdwijnen er 550 banen en stapt CEO Stefan Pierer op, al was hij bij de zitting nog opvallend aanwezig, inclusief zijn kenmerkende zonnebril. KTM heeft bovendien aangekondigd zich volledig te focussen op het merk KTM, waardoor dochtermerken Husqvarna en GasGas een minder prominente rol krijgen. Ook wordt de eerder aangekochte Italiaanse motorfabrikant MV Agusta weer verkocht aan de vorige eigenaar.
Verschuiving naar Azië?
De verwachting is dat KTM verder zal inzetten op productie in lage-lonenlanden zoals India en China, waar partners Bajaj en CFMoto al een groot deel van de productie uitvoeren. Dit kan betekenen dat meer Europese banen naar Azië verdwijnen. Ondanks de financiële uitdagingen lijkt KTM voorlopig haar aanwezigheid in de motorsport, waaronder MotoGP en de Dakar Rally, te behouden om het sportieve imago te waarborgen.
Na de beslissing over KTM AG volgen ook vergaderingen over de dochterondernemingen KTM Components GmbH en KTM Forschungs & Entwicklungs GmbH. De verwachting is dat deze eenzelfde uitkomst zullen hebben, waarmee KTM als geheel een nieuwe fase ingaat.