Het beeld in de winkelstraten is de afgelopen jaren natuurlijk allang niet meer zoals dit daarvoor wel het geval was. Met het recente omvallen van Blokker, zien we dat het voor veel bedrijven steeds lastiger wordt om het hoofd boven water te houden. Des te belangrijker is het daarom ook om er als ondernemer voor te zorgen dat je op alles voorbereid bent. Vooral in de huidige tijd waarin we alles steeds vaker online doen, is het belangrijk om ook daar goed zichtbaar te zijn. Waar we tot jaren geleden voor kleding, schoenen en ook eten online bestelde, is het de normaalste zaak om tegenwoordig ook je nieuwe vloer online uit te zoeken. Zo kun je bij
coatingvloer.nl niet alleen geheel vrijblijvend een afspraak maken, maar kun je ook gewoon online een prijsberekening laten uitvoeren zodat je precies weet met welke kosten je rekening moet houden.
Impact voor de lokale ondernemer
Veel lokale ondernemers hebben te kampen gehad met de gevolgen van faillissementen. De toenemende concurrentie van online retailers heeft ervoor gezorgd dat veel fysieke winkels het moeilijk hebben gekregen om te overleven. Daarnaast spelen ook veranderende consumentenvoorkeuren en economische schommelingen een rol bij het groeiende aantal faillissementen in de winkelstraten. Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe gietvloer voor je woning, dan is de kans groot dat je zoektocht online begint naar bijvoorbeeld de gietvloer prijs per vierkante meter. Op het moment dat jij dan als ondernemer niet zichtbaar bent, loop je een potentiële nieuwe klant mis. Je hoeft dus niet direct online iets te verkopen, maar het is wel belangrijk dat ze je weten te vinden voor het maken van een afspraak bijvoorbeeld.
Gevolgen voor consumenten
Voor consumenten betekent de toename van faillissementen in de winkelstraten ook grote veranderingen. Door het verdwijnen van bepaalde winkels kan het aanbod in populaire winkelgebieden flink verminderen. Dit kan leiden tot een minder gevarieerd winkelaanbod en daardoor ook minder toestroom naar de stad. Je kunt je voorstellen dat je als kleine winkel enorm veel voordeel hebt van een grote keten naast je. De mensen die dan daar niet kunnen slagen, komen vaak toch nog even een kijkje nemen in jouw winkel. Op het moment dat deze keten dan verdwijnt, mis jij ook ineens een enorme groep mensen die misschien wel iets bij je hadden willen kopen.
Toenemende uitdagingen voor de retailsector
De stijging van het aantal faillissementen in de winkelstraten vormt natuurlijk ook een groeiende uitdaging voor de retail sector als geheel. Zo wordt er van jou als ondernemer verwacht dat je je aanpast aan de markt en zorgt dat je nieuwe strategieën ontwikkelt om de juiste doelgroep te blijven bereiken. Stel dat je leverancier bent in ESD vloeren die speciaal geschikt zijn voor de elektronica-industrie, dan is de kans kleiner dat je hier last van krijgt omdat het om B2B gaat, dan wanneer je laminaat of PVC verkoopt. Het hangt dus ook voor een groot deel af van de sector en de markt die jij wilt bereiken met je product of dienst.