Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

4x tips voor meer financieel inzicht in je bedrijf

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  28 augustus 2024
Wanneer je een eigen bedrijf hebt, dan is het natuurlijk van belang dat je alles op orde hebt. Zo zijn er diverse zaken waar je mee aan de slag kunt gaan en waarbij je overzicht moet houden. Als het bijvoorbeeld gaat om contracten van werknemers, contact met klanten of natuurlijk je financiën. Voor alles moet je inzicht bewaren zodat je gestructureerd aan de slag kunt gaan. Zo weet je hoeveel geld je uit kunt geven, hoeveel geld er binnenkomt en kun je je bedrijf beter runnen. Hieronder lees je precies hoe je meer financieel inzicht kunt waarborgen binnen je bedrijf en welke tips hiervoor een uitkomst kunnen bieden.

1. Maak gebruik van een facturatieprogramma

Om te beginnen moet je als bedrijf natuurlijk vele facturen de deur uit sturen. Dit kan gaan om klanten die gebruik hebben gemaakt van je dienst of product. Een factuur is natuurlijk heel gewoon om te versturen als je een eigen bedrijf hebt en het is makkelijk om ze zo snel mogelijk de deur uit te sturen. Op die manier genereer je een goede cashflow en dat is natuurlijk wat je wilt als bedrijf, al helemaal als je bedrijf nog niet zo groot is.

Het kan soms best lastig zijn om een overzicht te hebben als het gaat om factureren. Online factureren kan hierbij een uitkomst zijn voor je bedrijf. Doordat je alles online hebt opgeslagen, houd je overzicht over je facturen en kun je online je administratie bijhouden. Dit scheelt natuurlijk tijd, waardoor je gewonnen tijd in andere zaken kunt steken. Door middel van een facturatieprogramma kun je gemakkelijk facturen sturen, maken en heb je alles op één plek opgeslagen. Neem bijvoorbeeld een kijkje op WeFact zodat je binnen no time de facturen kunt sturen naar je klanten op een makkelijke en prettige manier voor meer inzicht in je financiële zaken.

2. Uitgaven en inkomsten overzicht

Het is heel normaal dat je uitgaven hebt als bedrijf, zo moet je misschien je kantoorpand betalen, lonen uitbetalen en moet je er ook voor zorgen dat alle apparaten het goed doen. Er zijn dus veel kosten die komen kijken bij het hebben van een eigen bedrijf. Het is belangrijk om hier ook aandacht aan te besteden om hier een overzicht van te maken. Zo is het goed om een begroting te maken. Kijk wat je uitgeeft in de maand en wat er natuurlijk binnenkomt. Zo kun je gemakkelijk je winst berekenen en kun je kijken of er een stijgende lijn in zit. Op die manier is het gemakkelijk om een overzicht te maken en om inzicht te behouden in je financiële zaken.

3. Stel spaardoelen op

Als bedrijf wil je natuurlijk ook kunnen sparen. Zo is het van belang dat je altijd wat geld achter de hand hebt, mocht er wat met je bedrijf gebeuren. Het is goed dat je daarom als bedrijf spaardoelen gaat maken, waar je naartoe kunt werken. Het is dus belangrijk dat je een haalbaar bedrag als spaardoel opstelt. Op die manier kun je maandelijks een geldbedrag apart zetten, zodat je zonder problemen kunt gaan sparen en een buffer op kunt bouwen voor je bedrijf.

4. Besparen op kosten

Daarnaast is het ook van belang dat je een financieel overzicht maakt met kosten die wellicht omlaag kunnen gaan. Zo kan het zijn dat je meerdere verzekeringen hebt, dat je wilt adverteren of dat je diverse abonnementen hebt bij tools die je niet meer gebruikt. Het is goed om daar een overzicht van te maken, zodat je kosten kunt gaan besparen. Een dubbele verzekering is misschien niet eens nodig voor je bedrijf, abonnementen die je niet meer gebruikt kun je gemakkelijk opzeggen en ook adverteren kan misschien goedkoper. Op die manier kun je meer kosten besparen, meer geld investeren in zaken die ertoe doen en behoud je een beter financieel inzicht in je bedrijf.


Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland