De landelijk opererende, commerciële huisartsenketen Co-Med waar ongeveer vijftigduizend patiënten afhankelijk van zijn, dreigt failliet te gaan. In april ging werd een dochterbedrijf van Co-Med al failliet verklaard. Nu hebben crediteuren het faillissement van het moederbedrijf aangevraagd.
Co-Med wilde toekomst van de eerstelijnsgezondheidszorg veranderen
Ze wilden de toekomst van de eerstelijnsgezondheidszorg veranderen. De administratieve druk op de huisarts verminderen, met slimme digitale tools zorg op afstand bieden, eerder ondersteunend personeel inzetten ‘zodat de dokter weer dokter kan zijn en de huisartsenzorg toegankelijk blijft,’ aldus Guy Schulpen, een van de Co-Med-oprichters. Het ziet ernaar uit dat Co-Med zijn grote doel waar kan maken, alleen níet op de manier waarop de oprichters het voor zich zagen. Door de activiteiten van het wankelende huisartsenbedrijf zullen politiek en toezichthouders zich voortaan nóg harder achter de oren krabben voordat ze nieuwe commerciële partijen tot de zorgmarkt toelaten.
Groeistuipen Co-Med eisten al gauw hun tol
Aan de marktanalyse lag het niet. Huisartsenzorg is een zeer gewild ‘product’. Het aantal huisartsen stijgt weliswaar maar lang niet genoeg om de vraag naar zorg bij te benen. Bovendien is een huisarts veel tijd kwijt met managementsores: onderhandelen met zorgverzekeraars, overleg met ziekenhuizen en andere partners uit de zorgketen en na de laatste visite wacht altijd weer die eindeloze administratie. Het ging mis in de uitvoering. Na de oprichting in 2019 voegde Co-Med dertig overgenomen praktijken samen tot dertien over Nederland verspreide vestigingen die aan ca. 50.000 patiënten zorg verleenden. Maar de forse groeistuipen én de eis om zo efficiënt mogelijk te opereren begonnen al gauw hun tol te eisen.
Inspectie: patiënten Co-Med lopen ‘een groot veiligheidsrisico’
Het bleek toch niet zo eenvoudig om de huisartsenzorg in een groot verband te organiseren. Patiënten klaagden over onderbezetting, onbereikbaarheid en allerlei misstanden die als gevolg daarvan ontstonden. Vorig jaar werd Co-Med door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onder toezicht geplaatst. Een rapport stelde ‘ernstige tekortkomingen’ vast en waarschuwde dat patiënten ‘een groot veiligheidsrisico’ liepen. Vorig maand bleek dat de zaken ook financieel allesbehalve goed geregeld waren. Het dochterbedrijf Co-Med Tele-Services, een callcenter dat de praktijken ondersteunde bij het contact met de patiënten, werd failliet verklaard.
Directeur: ‘Co-Med zo gezond als een vis’
Ook na dit faillissement bezwoer Co-Med directeur Guy Vroemen dat het moederbedrijf zo gezond was als een vis. Niet alle schuldeisers zijn overtuigd van zijn diagnose. Zij hebben het faillissement aangevraagd voor Co-Med Zorg b.v., de belangrijkste vennootschap waar de vergoedingen van de zorgverzekeraars binnenkomen. Het faillissement is mede aangevraagd door een detacheringsbureau dat Co-Med van doktersassistenten heeft voorzien: deze zzp’ers wachten al maanden op hun geld. Daarnaast vorderen huisartsen uit Breda achterstallige betalingen. De faillissementsaanvraag van het moederbedrijf zal volgende week dinsdag door de rechtbank in Maastricht worden beoordeeld.