Het bedrijf bestaat al bijna 150 jaar. Maar aan die indrukwekkend lange historie dreigt nu een ruw eind te komen. Geesinknorba, de in Emmeloord gevestigde maker van vuilniswagens, balanceert op de rand van een faillissement. Het bedrijf draait al jaren met fors verlies.
Historie Geesinknorba is zo oud als de eerste auto
De historie van Geesinknorba loopt vrijwel parallel met de geschiedenis van de automobiel. Aan het eind van de negentiende eeuw, in de jaren dat Carl Benz ’s werelds eerste automobiel in elkaar sleutelde, de Benz Patent-Motorwagen, prakkeseerde Jacob Geesink aan de Nieuwstad in Weesp over de mogelijkheden om wagens en koetsen in te zetten als veegwagen en brandweerauto. Zijn inspanningen leidden in 1915 tot een revolutionair vehikel: de vuilniswagen. Ruim een eeuw later telt Geesinknorba – de naam is ontstaan na de overname van het Zweedse bedrijf Norba –vierhonderd medewerkers die de over 39 landen verspreide vestigingen bedienen.
Geesinknorba in moeilijkheden door ‘een erfenis van slecht beleid’
Maar de vraag is hoe lang nog. Geesinknorba biedt een imposant portfolio een ‘afvalinzamelingsoplossingen’. Liftsystemen, achterladers en vuilniswagens in diverse formaten en desgewenst voorzien van hybride of volledig elektrisch aandrijving. De producten zijn het probleem niet. Volgens bewindvoerder Seerp Gratama zucht de onderneming onder ‘een erfenis van slecht beleid uit het verleden’. In de afgelopen twintig jaar is Geesinknorba zes keer van eigenaar veranderd.
Geesinknorba: surseance voor Nederlandse onderdelen
Nederlanders, Amerikanen, Spanjaarden, Duitsers en weer Nederlanders: ze trokken allemaal aan de touwtjes, zij het niet allemaal in dezelfde richting. Het gevolg: vertragingen bij het uitbreiden van de productie, mislukte reorganisaties en gestaag oplopende kosten. Voor onderdelen die nog goed renderen, wordt momenteel een strategische partner gezocht. Voor de meeste Nederlandse bedrijfsonderdelen is uitstel van betaling aangevraagd. En daarmee lijkt het lot van Geesinknorba, nog altijd een van de grootse vuilniswagenfabrikanten van Europa, gedoemd, tot schrik van de werknemers. Zij hopen dat hun bedrijf zich ook nu weer zal weten te redden.