Ondernemers die failliet gaan treft nooit blaam. Althans dat vinden ze zelf. Het bankroet ligt altijd aan veranderde marktomstandigheden, ongeduldige leveranciers, de bank of investeerders. Bij het dramatische faillissement van de populaire Nederlandse e-bikefabrikant QWIC krijgt de Belastingdienst de zwarte piet. De fiscus zou het bedrijf met een onterechte navordering van twaalf miljoen de afgrond in hebben geduwd.
Failliete ondernemers tonen schrijnend gebrek aan zelfreflectie
Een van de grootste overeenkomsten tussen politici en ondernemers is het evidente gebrek aan zelfreflectie dat zij keer op keer etaleren. Zoals lijsttrekkers de oorzaak van een smadelijk zetelverlies zelden op hun eigen stoep neerleggen, wijzen ondernemers die failliet gaan naar alles en iedereen maar slechts bij hoge uitzondering in de richting waar doorgaans de werkelijke reden te vinden is: de spiegel. Of deze stelling ook opgaat voor het dramatische faillissement van de Nederlandse e-bike-maker QWIC, is nog de vraag. Feit is wel dat dat directeur Taco Anema er als de kippen bij is om de Belastingdienst de schuld in de schoenen te schuiven.
Droom over e-bikes die de rol van auto overnemen
Hartmobile bv, het moederbedrijf van QWIC, werd gisteren door de Amsterdamse rechtbank failliet verklaard. Vorige week vroeg het bedrijf al surseance van betaling aan. Dealers en relaties werden bij die gelegenheid schriftelijk geïnformeerd over deze ‘ingrijpende ontwikkeling’. Quality With Innovative Convenience, zoals de doopnaam van de fietsenfabrikant luidt, werd in 2006 opgericht door Anema en Michiel Hartman die elkaar kenden van de TU Delft. Het duo droomde over autovrije steden waar hun innovatieve e-bikes de rol van de vierwieler hadden overgenomen. En het bleef niet bij fantaseren: Anema en Hartman voegden de daad bij de droom.
Leidde navordering fiscus tot faillissement van QWIC?
Hun fietsen groeiden uit tot een van de meest gewaardeerde e-bike merken. Via 750 verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk vonden de prijzige karretjes hun weg naar tweehonderdduizend klanten. De omzet bereikte een piek gedurende de coronacrisis. In de zomer van vorig jaar zakte de vraag echter in. Tegelijkertijd stegen de materiaal- en transportkosten en werden de levertijden veel langer. De genadeklap werd uitgedeeld door de Belastingdienst. De fiscus legde QWIC een navordering van twaalf miljoen euro op. Dit betreft invoerbelasting die nog betaald moet worden voor onderdelen die tussen 2018 en 2020 uit Taiwan zijn geïmporteerd.
QWIC hoopt op doorstart
In de vakpers kwalificeert Anema deze naheffing als ‘onterecht’. De Belastingdienst zou het verkeerde, hogere Chinese tarief berekenen. Maar voor een poging om deze claim langs juridische weg van tafel te krijgen is geen tijd, meent de ceo. ‘We moeten onder ogen zien dat een dergelijk proces jaren zal duren. Deze dreigende naheffing maakt het op korte termijn herfinancieren van de organisatie onmogelijk.’ De enige weg ‘vooruit’ loopt via het faillissement, concludeerde de directie. ‘We koesteren ons partnerschap en zijn optimistisch over de mogelijkheid van een snelle doorstart. De komende dagen zullen wij deze onderzoeken.’