De cruisemarkt groeit onstuimig maar Holland Norway Lines wist daar niet van te profiteren. Niet omdat er geen belangstelling was voor deze als minicruise aangeprezen overtocht naar Kristiansand, integendeel. De rederij gaat naar de haaien door geklungel over een aanlegplaats.
Holland Norway Lines onderhield veerdienst Eemshaven-Kristiansand
De Nederlandse rederij Holland Norway Lines startte begin april vorig jaar met een veerdienst tussen de Eemshaven en Kristiansand in het zuiden van Noorwegen. De achttien uur vergende overtocht werd onderhouden door de MS Romantika, een moderne ferry met een theater, een casino, een discotheek, restaurants en plek voor vijftienhonderd passagiers en honderden auto’s en vrachtwagens. Holland Norway Lines had het schip voor drie jaar gecharterd met een optie voor nog eens twee jaar.
Veerdienst Holland Norway Lines was juist populairder dan verwacht
Opmerkelijk genoeg ligt de reden van het faillissement níet in een gebrek aan belangstelling. De overtocht, die drie keer per week werd gemaakt, was juist bijzonder populair. In januari van dit jaar meldde de rederij nog dat de verwachtingen royaal waren overtroffen. Men was ervan uitgegaan in het eerste jaar 150.000 passagiers te kunnen verwelkomen; dat werden er 186.000. Passagiers bleken de voorkeur te geven aan de boot boven een lange rit door Duitsland en Denemarken. Onder hen bevonden zich vele wintersporters die de Alpen verruilden voor de sneeuwzekere Noorse pistes.
Holland Norway Lines failliet door gesoebat over aanlegplaats
Ook voor dit jaar zagen de vooruitzichten er rooskleurig uit. ‘Voor 2023 hebben al zo’n 60.000 passagiers een ticket geboekt,’ aldus de rederij die door het succes uitbreiding van de dienst overwoog. Dat het heel anders is gelopen komt door gesoebat over de aanlegplaats die de Romantika in de Eemshaven gebruikte. Tot ergernis van de Holland Norway Lines werd hun 194 meter lange en 29 meter brede boot in de Eemshaven behandeld als een plezierjachtje dat op goed geluk kwam binnenvaren. De boot kreeg geen vaste aanlegplaats toegewezen. Als er aan de kade geen plaats was moest de reis simpelweg worden geannuleerd, soms op het laatste moment.
Geklungel over kade leidde tot extra kosten voor Holland Norway Lines
Noodgedwongen week de rederij dit voorjaar uit naar het Duitse Cuxhaven en later naar Emden. Het voortdurende getalm en de daarmee gepaard gaande onzekerheid leidde echter tot een afname van het aantal boekingen. Tegelijkertijd moesten er veel extra kosten worden gemaakt. Op woensdag 30 augustus werd bij de rechter uitstel van betaling aangevraagd. De rederij werd op 4 september failliet verklaard. Bij Holland Norway Lines werkten in totaal vierhonderd mensen, zowel aan wal als op het schip.