Het faillissement van het als agressief bekendstaande incassobureau Direct Pay Services werd door velen met een opluchting begroet. Maar schijn bedriegt. Inmiddels dreigen tienduizenden consumenten door dit faillissement juist nog dieper in de financiële problemen te komen.
Bankroet incassobedrijf Direct Pay Services geen reden tot juichen
‘Gisteren is de hier welbekende Direct Pay en gelieerde entiteiten als Debtscan en Webcasso failliet verklaard. Een bericht wat velen hier niet treurig zal doen stemmen.’ Het is begin april als het nieuws over het bankroet van Direct Pay Services op de website van het consumentenprogramma Radar enthousiast wordt verwelkomd. Velen hebben nare ervaringen met de Rotterdamse incasseerder die agressief opereerde, om het minste of geringste dagvaardde en met beslaglegging dreigde. Maar naar nu blijkt, is het bankroet geen reden tot juichen. Integendeel.
Curator heeft geen toegang tot administratie failliet Direct Pay Services
Het FD, dat eergisteren een groot stuk aan deze zaak besteedde, meldt dat de curator geen toegang heeft tot de administratie van Direct Pay. Daarnaast zou de administratie niet up-to-date zijn. Het gevolg kan zijn dat de wettelijke rente op de schulden doorloopt of dat mensen veel langer dan nodig is als wanbetaler geregistreerd blijven staan. Volgens de curator, Jeroen Princen van het Rotterdamse DVDW Advocaten, omvat de boedel van Direct Pay ongeveer 350.000 vorderingen van particulieren. ‘Het gaat om vorderingen variërend van een paar tientjes tot enkele honderden euro’s voor bijvoorbeeld een mobiele telefoon of kledingstukken die op afbetaling zijn gekocht,’ zegt Princen tegen het FD.
Rechter noemde praktijken Direct Pay ‘laakbaar’ en ‘kwalijk’
Bij de BKR staan ruim twintigduizend mensen geregistreerd omdat ze een vordering van Direct Pay niet zouden hebben betaald. Hierdoor is het voor hen onmogelijk om bijvoorbeeld een creditcard aan te vragen of een hypotheek af te sluiten. Het wrange is bovendien dat deze mensen mogelijk ten onrechte als wanbetaler te boek staan. Incassoboer Direct Pay hield er namelijk methoden op na die mensen die geen enkele blaam trof in schuldenaren kon veranderen. Voor deze werkwijze kreeg het bedrijf in 2017 een ongebruikelijk hoge boete opgelegd. Een consument die, zonder dat hij iets had besteld, een telefoonaccessoire toegezonden kreeg, werd door Direct Pay zo ongenadig aangepakt dat hij het incassobedrijf voor het gerecht sleepte. Direct Pay verloor met pek en veren. De rechter veroordeelde de praktijken van het bureau als ‘bijzonder laakbaar, onzorgvuldig, onbetamelijk, zeer kwalijk’ en ‘misbruik van procesrecht’. Omdat het bedrijf zich ‘zo onacceptabel gedroeg’, moest Direct Pay een boete van twintigmaal de standaardproceskostenvergoeding betalen.
Coronacrisis bracht verdienmodel Direct Pay aan het wankelen
Het businessmodel van Direct Pay bestond uit het opkopen en ‘verrijken’ van vorderingen. Door mensen met een betalingsachterstand snel een incassobrief te sturen en, bij het uitblijven van een reactie, te dagvaarden kon de vordering uitgroeien tot een ‘lucratieve’ schuld. Volgens de curator verstuurde Direct Pay jaarlijks meer dan 40.000 dagvaardingen. Rabobank zag jarenlang brood in deze business en gunde Direct Pay een miljoenenkrediet. Door aanhoudende klachten, media-aandacht, gerechtelijke uitspraken en de coronacrisis, die meer lucht gaf aan schuldenaren, begon het verdienmodel te wankelen. Op 4 april werd Direct Pay failliet verklaard.
BKR overweegt alle registraties van Direct Pay te schrappen
De vraag is hoe het nu verder moet zonder adequate administratie. Curator Princen krijgt allerlei ‘klanten’ van Direct Pay aan de lijn met de vraag of hij iets voor hen kan betekenen. Maar de vorderingen zijn verpand aan de Rabobank en de boedel is leeg. 'Een curator mag niets doen aan een verpande vordering op straffe van persoonlijke aansprakelijkheid,’ aldus Princen tegen het FD. ‘Dat moet de pandhouder zelf doen. Er zat verder helemaal geen geld meer in de boedel en er zijn dus ook geen middelen om die werkzaamheden uit te voeren.’ Er is één troost in deze treurnis: de BKR overweegt alle registraties uit de Direct Pay-boedel tijdelijk te schrappen.