Het Hulpmiddelencentrum dat begin april failliet werd verklaard, lijkt vooral zichzelf te hebben geholpen. Volgens een onderzoek van de curatoren zijn er miljoenenschulden ontstaan. Ook de klanten van het Rotterdamse bedrijf, dat voor hulpbehoevenden rollators, scootmobiels en rolstoelen verzorgde, zijn buitengewoon ontevreden.
‘Afspraken met HMC worden niet na gekomen’
‘Wij zijn nu ruim anderhalf jaar bezig om een juiste rolstoel voor mijn moeder te krijgen. Afspraken worden niet of nauwelijks na gekomen. Hetgene wat wordt afgesproken, wordt niet uitgevoerd.’ Of: ‘Adviseur had de verkeerde materialen bij zich, had weinig kennis van producten, geleverde producten waren niet compleet/slecht gemonteerd, uitleg van gebruik van de producten (buggy, autostoel, rolstoelfiets, badstoel) erg matig (ook door gebrek aan kennis). Al met al duurde de gehele afhandeling maanden en het loopt nog steeds.’
HMC bediende vijftigduizend kwetsbare mensen
Menige klant van het Hulpmiddelencentrum zal instemmend hebben gereageerd toen bekend werd dat de rechtbank Rotterdam het bedrijf op 3 april failliet had verklaard. In opdracht van gemeenten en zorginstellingen moest HMC ervoor zorgen dat ca. vijftigduizend kwetsbare mensen de beschikking kregen over passende en probleemloos werkende apparaten, accessoires en vervoermiddelen. De hulpmiddelen hadden tot doel om hun zelfredzaamheid te vergroten. Hierbij ging echter nogal wat mis. Op de grote onafhankelijke beoordelingssite ZorgkaartNederland.nl regent het klachten over de door HMC verleende service.
HMC: ‘Een zeer slecht bedrijf dat alleen aan geld denkt’
‘Een zeer slecht bedrijf dat alleen aan geld denkt. Komt geen afspraken na. Onbeschoft personeel dat niet luistert naar de klachten die je hebt over de scootmobiel. Ik kan onderhand een heel boek schrijven over Jens Beenhakker.’ En zo gaat het maar door. HMC verleende zijn diensten over het hele land vanuit tien verschillende vestigingen en vijf winkels. Het bedrijf is ontstaan uit een reeks fusies en overnames. Daarvoor opereerde het onder meer onder de naam JenS Beenhakker. Begin dit jaar leidden de klachten ertoe dat verschillende gemeenten uit de Rijnmond hun contracten opzegden.
HMC geplaagd door nieuw ict-systeem
In een interview met het AD weet Ernst Dijkstra, directeur van HMC, de problemen aan een nieuw ict-systeem en aan de geringe marges die hij op zijn service kon maken. ‘De prijzen zijn te laag,’ mopperde hij. ‘Op het contract met Rotterdam leden we honderdduizenden euro’s verlies. De kwaliteitseisen liggen terecht steeds hoog, maar de tarieven volgen deze ontwikkeling onvoldoende.’
Verlies HMC torenhoog opgelopen
Toch lijkt er nu meer aan de hand. In hun juist gepubliceerde eerste faillissementsverslag stellen curatoren Carl Hamm en Roel Slotboom dat de verliezen van HMC in de afgelopen jaren tot onthutsende hoogten zijn opgelopen. Het totale verlies tussen 2016 en 2018 bedraagt 24,4 miljoen euro. Dat is de bijna de helft van de gemiddelde jaaromzet. In het verslag wordt verder gemeld dat HMC nog 13,3 miljoen euro tegoed heeft. Op deze vordering wordt echter door financiers een pandrecht geclaimd. De totale schuldpositie is nog niet duidelijk. Hamm en Slotboom schatten de schuld aan concurrente crediteuren op 5,4 miljoen maar, net als bij andere posten, wordt erbij gezegd dat de vorderingen naar verwachting nog zullen toenemen.
Noodkrediet van BNG Bank
Ook over de oorzaak van het faillissement biedt het verslag nog geen houvast. De curatoren stellen alles in het werk om een oplossing te vinden voor de klanten van HMC. Om de service aan hen te waarborgen heeft BNG, de bank van de Nederlandse gemeenten, in ruil voor nieuwe onderpanden, een noodkrediet ter beschikking gesteld. Intussen wordt er gezocht naar mogelijkheden om voor de activiteiten van HMC een overnamekandidaat te vinden. Tegen RTL Nieuws zei Carl Hamm te verwachten deze week al bekend te kunnen maken welke partij de zorgtaken van HMC gaat voortzetten.