Berichten als zou het bekende Verkeerspark in Assen failliet zijn verklaard, zijn volledig uit de lucht gegrepen. Dit zegt Herman Jasper, eigenaar van het park. ‘Ik ben op dit moment de onderhandelingen met de nieuwe partij aan het afronden.’
Geen sprake van faillissement
De Friese ondernemer Herman Jasper is boos. Een paar dagen geleden werd, onder meer via pretparkwebsite Looopings.nl, het bericht de wereld ingestuurd als zou zijn bekende attractiepark bankroet zijn. ‘Verkeerspark gecrasht,’ stond er - heel ludiek - te lezen boven een artikel dat door diverse media werd overgenomen. Jasper kan er niet om lachen. ‘Het is een fabeltje,’ zegt hij desgevraagd. ‘Van een faillissement is helemaal geen sprake. We staan juist in pole position!’
Modernisering
Jasper, die ook eigenaar is van pretpark Duinen Zathe in Appelscha, ontkent niet dat er het nodige speelt rond zijn verkeerspark dat dit voorjaar nog niet is opengegaan. ‘Vier jaar geleden heb ik het bedrijf overgenomen met als doel er weer een mooi park van te maken. Ik bedoel, het ís al een mooi park maar om de dalende bezoekersaantallen omhoog te krijgen, moest er wel iets gebeuren, dat was duidelijk.’ Jasper schakelde adviesbureaus in en stelde een plan op dat voorzag in modernisering, een ruimere slechtweer-accommodatie en nieuwe attracties die ook de wat oudere kinderen aanspreken. Vervolgens ging hij met de gemeente Assen, de provincie Drenthe en de bank in gesprek over zijn plan.
Politiek spelletje
‘Iedereen was enthousiast,’ vertelt hij. ‘Maar op het laatste moment is het allemaal als een kaartenhuis in elkaar gevallen omdat er een politiek spelletje is gespeeld.’ Welke politicus een spaak in het wiel stak, wil Jasper niet zeggen. In lokale media krijgt de Drentse gedeputeerde Ard van der Tuuk de zwarte piet toegeschoven: de provincie Drenthe zou eerdere financiële toezeggingen geen gestand willen doen. Jasper, verontwaardigd: ‘Ik ben twee jaar lang aan het lijntje gehouden. Toen zij het lieten stuklopen, heb ik gezegd: “Ik blijf de kar niet trekken, ik kan niet blijven investeren. Een ander moet het gaan doen.”’
Overnamekandidaat
Jasper voegde de daad bij het woord. Inmiddels zit hij in het laatste stadium van de onderhandelingen met een overnamekandidaat. ‘Wie het is, kan ik niet zeggen. We hebben een geheimhouding afgesproken.’ De kans dat de nieuwe eigenaar op dezelfde problemen stuit, acht hij te verwaarlozen. ‘Ik heb hen mijn plannen gepresenteerd en zij zijn er enthousiast over. Zij zien genoeg kansen om de exploitatie naar een rendabel niveau te krijgen. ’ Het optimisme van de overnamekandidaat is voorstelbaar. Het aantal attractieparken is de laatste jaren weliswaar toegenomen maar in vergelijking met zijn concurrenten beschikt het Verkeerspark over een messcherp profiel dat ook bij ouders en grootouders bekend is.
Spelenderwijs vertrouwd met verkeer
Het park opende al 1957 zijn poorten, op initiatief van een Drentse politierechercheur, Klaas Bos, die in de Duitse stad Essen had gezien hoe kinderen spelenderwijs met het verkeer vertrouwd kunnen worden gemaakt. Met steun van de gemeente, de middenstand en een aantal gulle gevers ging het park in de binnenstad van Assen van start als Jeugdverkeerspark. In 1988 verhuisde het park naar een passende plek net buiten Assen, een acht hectare groot terrein pal naast het TT-circuit. Honderdduizenden kinderen hebben op het ruime parcours getankt bij een benzinestation, de sirene van een ambulance of brandweer laten loeien en in een trapauto hun eerste ervaring achter het stuur opgedaan. En wie zich bij ‘de Hoofdagent’ ook door zijn theoretisch examen heen sloeg, kreeg een heus ‘Jeugdrijbewijs’ uitgereikt. Het park, het grootste verkeerspark in Europa, beschikt daarnaast over attracties als een kartbaan, een monorail en helikopters.
Opening kwestie van tijd
Jasper is ervan overtuigd dat het een kwestie van tijd is voordat alle attracties van zijn park weer vol in bedrijf zijn. ‘We hebben de voorjaarsvakantie net gemist, dat is jammer. Maar er is straks weer alle gelegenheid van het park te genieten.’