Actuele informatie over faillissementen en surseances

 

Directeur TLN: ‘Het herstel is nog broos’

Door:
FaillissementsDossier.nl
  |  11 februari 2014
Het wegtransport kampte de afgelopen jaren met recordaantallen faillissementen. Sinds de tweede helft van 2013 lijkt er sprake van een kentering, blijkt uit de jongste cijfers van Faillissementsdossier.nl. Hebben vervoerders het ergste achter de rug? Directeur Peter Sierat van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) licht de ontwikkelingen toe.
Hebt u een verklaring voor de daling?

‘In de transportsector voelen we de crisis al vijf jaar. Dan houdt het een keer op. Veel bedrijven zijn gelukkig tijdig gaan herstructureren en gaan reorganiseren. Ik wil overigens nog wel een kanttekening maken bij de cijfers. Naast faillissementen hebben we ook te maken met bedrijfsbeëindigingen. Vooral veel kleinere bedrijven laten het niet tot een faillissement komen. Zij halen op een gegeven moment gewoon de stekker eruit. Tel je de faillissementen en bedrijfsbeëindigingen bij elkaar op dan was er ook in 2013 nog steeds sprake van een toename.’

Hoe was 2013 voor de transportsector?

‘In de tweede helft van het jaar ging het iets beter. Maar dan praten we vooral over volumes. De omzet stijgt, de rentabiliteit gaat niet mee omhoog. Wat dat betreft is er slechts sprake van een broos herstel. Het gaat niet ineens een stuk beter.’

Welke transportbedrijven profiteren het meest?

‘Het internationale distributievervoer, het vervoer van dieren en het tank- en silovervoer lopen voorop. Vooral die laatste categorie is interessant. Bij tank- en silovervoer praat je over grondstoffen als bulkchemicaliën. Die staan aan het begin van de productieketen. De gang van zaken in het tank- en silovervoer is daarmee een goede conjunctuurindicator. Dat zag je ook in 2007; nog voor de crisis was begonnen stonden de resultaten in deze deelsector al onder druk Het bouwgerelateerde transport blijft tot nu toe in het totale plaatje wat achter.’

Waarom laat de rentabiliteit te wensen over?

‘De internationale concurrentie is groot. Je kunt je tarieven niet zomaar verhogen. Dat kan pas als het volumeherstel een tijdje aanhoudt.’

Wat zijn uw verwachtingen voor 2014?

‘2014 wordt een soort transitiejaar. Onze leden zijn in meerderheid positief, blijkt uit onze jongste stemmingsbarometer; ze zijn zelfs het meest optimistisch sinds 2008. Maar dat zegt niet alles. Begin 2011 nam het optimisme ook toe. Toch bleef herstel toen uit. We blíjven voorzichtig.’

Meer faillissement nieuws
Dymato failliet, mogelijkheid doorstart wordt onderzocht technishow | vrijdag 10 januari 2025
Het volgende Nederlandse e-bike-merk is failliet bright.nl | donderdag 9 januari 2025
Update: pizzeria in Arnhem kort na faillissement alweer open In de Buurt | donderdag 9 januari 2025
MRG Logistics tóch meegetrokken in faillissement Mirage Retail Group twinklemagazine.nl | donderdag 9 januari 2025
Nieuwe faillissementen van 8 januari 2025 Van de redactie | woensdag 8 januari 2025

Volg het laatste nieuws en insolventies via Twitter
Volg het laatste nieuws en insolventies via Facebook
  • Binq Media B.V., Media Park, Locatie Heideheuvel H1, Mart Smeetslaan 1, 1217 ZE Hilversum, Nederland