In 2014 leed Blokker een verlies van twintig miljoen euro. De netto-omzet daalde fors, van 2,5 naar 2,1 miljard. Vorige week kondigde het bedrijf weer een reorganisatie aan. Onze columnist Robert Jan Blom heeft er weinig fiducie in. ‘Het faillissementsspook tuurt al door het sleutelgat.’
Slecht-nieuws show
Valt u ook geregeld gierend van de lach van uw stoel terwijl u de krant leest? Ik wel! Afgelopen week moest ik me weer even aan de leuning vasthouden om te voorkomen dat ik schuddebuikend omver zou tuimelen. De slecht-nieuws show die de directie van Blokker opvoerde, had op mij een merkwaardig effect. Ik wist niet of ik moest lachen of huilen om het treurige reorganisatieriedeltje dat Blokker HQ had ingestudeerd. Ik plengde tranen om de honderden mensen wiens baan wordt geschrapt, om de angst voor meer ontslagen waarmee de duizenden personeelsleven moeten leven. En ik proestte het uit bij de woorden van de directeur. Het is allemaal
too little, too late.
Frutsels, fratsels en frotsels
Blokker maakte bekend de winkels een moderne uitstraling te willen geven, een voornemen waarmee impliciet wordt erkend dat de huidige uitstraling saai, ouderwets en oubollig is. Blokker vindt dat de winkels meer ‘open’ moeten zijn, ergo de huidige filialen maken een te volle indruk met al die hoog opgetaste frutsels, fratsels en frotsels. Steeds minder consumenten weten daar nog een weg in te vinden. Wie zijn hengel boven schappen met goedkope dvd’s, stoffers en blikken, schilderijenlijstjes, Dreft-flacons en huishoudhandschoenen wil uitwerpen, verkiest immers de Action. Daar is het prijsbewust winkelen nog een ontdekkingsavontuur, bij Blokker een kwelling.
Warm en vrouwelijk?
De directie kondigde nog meer Grote Plannen aan. De kwaliteit moet verbeterd worden, de klant blijkt luxe artikelen te appreciëren. Is de huidige kwaliteit van de spullen daarmee ondermaats? Ha, nu begrijp ik waarom ik steeds minder een Blokkerwinkel inschiet. En, het bedrijf wil voortaan ‘warm en vrouwelijk’ overkomen. Om je te bescheuren: het was me nooit opgevallen dat de uitstraling ‘koud en mannelijk’ was. Als klap op de vuurpijl liet het concern weten zich te gaan richten op de uitbouw van de website. U moet nu toch – net als ik - plat op de vloer liggen? Het eerste de beste snoepwinkeltje om de hoek heeft al twintig jaar een moderne website maar bij Blokker wordt daar anno 2016 nog over nagedacht. Nou, dan zou ik vannacht maar even doorwerken…..
‘Het bedrijf gaat het zeker redden’
Tot mijn verbazing werden de ambities van Blokker welwillend begroet. Zelfs Cor Molenaar, de zelfbenoemde profeet van het online-shoppen die de stenen winkel al in 1991 ten grave droeg, sprak over ‘betere keuzes’ en meende dat het bedrijf het ‘zeker gaat redden.’ Is de auteur van Het einde van winkels? van zijn geloof gevallen? Volgens mij komt Blokker dertig jaar te laat met zijn ingrepen. In mijn werk adviseer ik al jaren startende ondernemers. Mijn eerste adviezen zijn:
Faillissementsspook
Veel starters volgen mijn adviezen op – en met succes. Blokker, dat al in 1896 zijn eerste winkel opende, doet daar 120 jaar over. Klopt, ik was in de negentiende eeuw nog niet present om goede raad te verstrekken maar, hoewel u me niet gauw op bescheidenheid zult betrappen, zal ik de eerste zijn om toe te geven dat mijn adviezen allerminst uniek zijn: ze spruiten simpelweg voort uit gezond ondernemersverstand. Bij Blokker heeft dit intellect blijkbaar meerdere generaties nodig om tot wasdom te komen. Maar nu is het te laat, het faillissementsspook tuurt al door het sleutelgat. Binnenkort sluipt deze Poltergeist onhoorbaar naar binnen om de Blokkers, de Leen Bakkers, de Xenossen en al die andere toko’s die tot de holding behoren steen voor steen af te breken.
Mark my words, Blokker gaat V&D achterna.
Robert Jan Blom