Beter dan de strategen in Zaandam, beseft de Brabantse supermarktfamilie Van Eerd dat de traditionele scheiding tussen supermarkten en horeca aan het verdwijnen is. De overname van La Place biedt hen een uitgelezen kans verder op deze ontwikkeling in te spelen, oordelen retaildeskundigen die de stap van Jumbo merendeels positief begroeten.
‘Eat it, or take it’
In 2002 was Jumbo een bescheiden, vooral op het zuiden van Nederland georiënteerde onderneming die 36 winkels telde. Zestien jaar later bezit Jumbo ruim 580 supermarkten, is de omzet van ca. 600 miljoen gestegen naar ruim zes miljard terwijl het marktaandeel gelijke pas hield en opklom van ca. twee naar bijna zestien procent. In de tussentijd werden de supermarkten van C-1000 en Super de Boer overgenomen en als laatste wapenfeit voegt Jumbo 61 vestigingen van La Place aan haar snel uitdijende imperium toe. ‘Eat it or take it,’ luidt de filosofie waarmee topman Frits van Eerd de jongste overname verklaart. Dit versconcept voorziet supermarkten van zogeheten Foodmarkt Cafés waar koks gerechten bereiden die terplekke kunnen worden opgepeuzeld dan wel mee naar huis kunnen worden genomen. La Place sluit naadloos aan bij deze formule, denkt Van Eerd.
Meesterzet
En hij is niet de enige. Laurens Sloot, hoogleraar retail-marketing aan de Groningse universiteit, zoekt naar superlatieven om zijn enthousiasme te beschrijven. Hij spreekt van ‘een briljante move’ en ‘a match made in heaven.’ ‘Net als in de VK en de VS verwacht ik dat de grotere supermarkten een combi van boodschappen doen en foodservice gaan worden,’ zegt hij tegen Adformatie. Jumbo heeft deze integratie al verder doorgevoerd dan Ahold: ‘Ahold kiest meer voor topwinkels die zijn gefocust op food for home in plaats van food for now,’ meent de retailprofessor. ‘Jumbo krijgt een fantastisch foodservice concept erbij, La Place een eigenaar met passie voor food en ruimte voor groei.’ Ook Rupert Parker Brady, onder meer hoofdredacteur van het blad RetailVisie, klimt op de banken. ‘Nederlands meest ondernemende supermarkt heeft de meest ondernemende foodserviceketen van het land geschaakt,’ schrijft hij. ‘Een meesterzet.’
‘Mooie deal’
De eerste La Place werd in 1987 geopend in het Utrechtse filiaal van V&D. Het concept met de open keukens waar alles voor het oog van de klant wordt bereid, is bedacht door Paul Bringmann: ‘Omdat de klanten niet geloofden dat we verse jus verkochten, hebben we de juspers in het zicht gezet.’ Bringmann, tegenwoordig voorzitter van het FoodService Instituut, een onafhankelijk kennisplatform dat de ontwikkelingen in de foodbranche nauwgezet bijhoudt, noemt de verkoop van zijn geesteskind aan Jumbo ‘een mooie deal.’ De overeenkomst krijgt over een paar weken praktisch gestalte: per 15 februari neemt Jumbo de zelfstandige vestigingen van La Place over, 55 in Nederland en zes in het buitenland (onder meer in Duitsland, België, New York en Bali). De overige circa tweehonderd locaties, bevinden zich in het grotere geheel van een attractiepark, een onderneming (als bedrijfsrestaurant) en uiteraard in de warenhuizen van V&D. Over de overname van deze laatste categorie vestigingen, is Jumbo in gesprek met de curatoren en de kandidaten die met V&D verder willen.